שתף

5 טיפים לניהול פיננסי בעסק קטן

5 טיפים לניהול פיננסי בעסק קטן

08.03.2013

טעויות בניהול הפיננסי מכשילות לא מעט עסקים, גם כאלה שיש להם פוטנציאל להצלחה. בואו לקבל עצות שיעזרו לכם

 

בשנים האחרונות, כלכלנים רבים קוראים להגדיל את הסיוע למגזר העסקים הבינוניים והקטנים. בישראל, כמו גם במדינות אחרות בעולם, לחברות הגדולות קל לקבל מענה לצרכיהן מהממשלה והבנקים – ויש להן נגישות גבוהה למקבלי ההחלטות.

לעסקים הקטנים והבינוניים, לעומת זאת, יש קשיים רבים, שאינם זוכים למענה. זאת, למרות שמגזר העסקים הקטנים והבינוניים (עסקים המעסיקים עד 50 עובדים) הוא המגזר העסקי החשוב ביותר ובו מועסקים רוב העובדים במשק.

הפוליטיקאים והבכירים במגזר העסקי מודעים לכך – וישנם לא מעט ניסיונות לשנות את המצב. אחת הפעולות העיקריות שנעשות בשנים האחרונות היא הקמה של מערך ממשלתי שנועד לסייע לעסקים בתחומים כמו שיווק, פיתוח עסקי וניהול פיננסי.

גם הבנקים הגדולים יצאו באחרונה בשורת מהלכים שנועדה לסייע לעסקים הללו, בעיקר בעזרת הניהול הפיננסי.

 

סעיף הניהול הפיננסי מהווה מכשול משמעותי בעבור עסקים רבים, שכן אלו אינם יכולים במקרים רבים להרשות לעצמם לשכור אנשי מקצוע בתחום, ונאלצים להסתמך על ניהול עצמי. הדבר מוביל במקרים רבים לשגיאות בסיסיות בניהול ההון של העסק, ולכישלון, גם כאשר לעסק יש מוצר מוצלח או שירות מבוקש.

ההישרדות של עסקים קטנים ובינוניים תלויה במשתנים רבים שאינם בשליטתם, אבל ניהול פיננסי הוא רק עניין של ידע, החלטה וביצוע מוקפד. אז מה אפשר לעשות? הנה כמה טיפים שיסייעו לכם בניהול פיננסי מוצלח של העסק:

 

  1. בניית תשתית לניהול פיננסי בראש ובראשונה, על כל עסק לבנות את התשתית הטכנולוגית לניהול הפיננסים בעסק. באמצעות תוכנות מחשב מתקדמות שמיועדות לכך, תוכלו לעקוב באופן שוטף אחר ההכנסות וההוצאות שלכם, לערוך תחזיות, לבדוק השפעה של שינויים בתמחור וכו`.
    מערכות מתקדמות יוכלו גם לאתר לבד פוטנציאל לבעיות ולחריגות ולהתריע בפניכם. גם אם אתם נעזרים ברואה חשבון חיצוני לניהול העסק באופן שוטף, עדיין חשוב שתהיה לכם נגישות מלאה לנתוני המצב הפיננסי, וככל שהטכנולוגיה תהיה פשוטה וידידותית יותר, כך תוכלו לעקוב אחר המתרחש ביתר קלות.

     
  2. תזרים המזומנים תזרים המזומנים הוא ליבו הפיננסי של העסק שלכם. חשוב לנהל אותו בקפידה, אפילו באמצעות מעקב יומי.
    התזרים מאפשר לכם לדעת בכל רגע נתון מהו סדר הגודל של ההתחייבויות שלכם, הצפי להכנסות – והפער, שאותו תצטרכו לסגור אולי בעזרת מימון. בעסקים רבים קשה לדעת מה מצב התזרים, ללא רישום מדוקדק.
    ניהול קפדני של התזרים, רישום של כל סעיף וסעיף, יאפשר לכם להתנהל בצורה נבונה מול מקורות האשראי של העסק, ויעזור לכם לקבל החלטות באשר להוצאות (השקעה בעסק, התרחבות, שכירת כוח אדם וכו`).

     
  3. הון החוזר זהו מושג שמתאר את היחס הפיננסי של הנזילות בעסק לטווח הקצר. בכך הוא נבדל מההון הכללי של העסק שכולל נכסים, מוניטין וציוד. ההון החוזר הוא הון זמין שיכול לשמש אתכם לצרכים מידיים, ללא צורך לממש נכסים.
    מחשבים אותו באמצעות הנכסים השוטפים של החברה פחות ההתחייבויות השוטפות. יכול להיות מצב שבו החברה תהיה עתירה בנכסים ורווחיות, אך תקלע לבעיית נזילות בשל חוסר יכולת לתרגם נכסים אלו למזומנים תוך זמן קצר.
    חישוב ההון החוזר מאפשר לדעת מה היכולת של העסק לעמוד בהוצאות לא צפויות ולסייע בהכנה מפני משברים.

     
  4. מדיניות את הצד הפיננסי של העסק מומלץ לנהל בעזרת מדיניות ברורה ומוגדרת – שתועלה על הכתב ותשמש כמדריך לכל העוסקים בנושא בעסק.
    במסגרת כללי המדיניות מומלץ להתייחס לנושאים כמו אישור הוצאות, מדיניות התשלום של העסק לספקים שלו, מדיניות גביית התשלומים מלקוחות, פעולות הגבייה הנדרשות במקרה של איחורים ועוד.
    חשוב שכל העובדים בעסק יהיו מודעים לכללים שקבעתם, ושלא יפעלו באלתור. רק מדיניות קבועה ונחושה יכולה לסייע למנוע מצבים שבהם אתם מאבדים שליטה על ההוצאות, ההכנסות, הגבייה והתשלומים.

     
  5. היעזרו במומחים גם לאחר יישום כל הכללים, אפשר להניח שיש מקום לשיפור וייעול ההתנהלות שלכם. עסק קטן יכול להרוויח הרבה מקבלת סיוע וייעוץ אחת לתקופה ממנהל כספים מנוסה, שיסייע לו לאתר חולשות, בעיות והזדמנויות שמסתתרות בדפי האקסל.
שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש