שתף

רפורמת המיסוי בשוק הליסינג בפתח - מה יקרה לרכב הצמוד שלכם?

14.09.2010
שוק הליסינג בישראל, המנהל נכון לנתוני 2010 חלק ניכר מעסקאות הרכב בשוק הישראלי, נמצא בעיצומו של שינוי משמעותי בעקבות הרפורמה הנכנסת לתוקף בשנת 2010 ו-2011. אלפי המעסיקים ומאות אלפי הנהגים, המשתמשים בשירותי הליסינג, נאלצים לשלוף את המחשבונים ולהתמודד עם הרפורמה בשוק הליסינג. האם עדיין כדאי להחזיק ברכב ליסינג? הרפורמה של רשות המיסים בנויה משני חלקים, הראשון שנכנס לתוקף כבר בינואר 2010 כולל את רפורמת המיסוי הירוק ותחילת השימוש בשיטת החישוב הליניארי, על פני שיטת הקבוצות שהייתה נהוגה עד כה. החלק השני של הרפורמה יכנס לתוקף בינואר 2011, ועשוי להלחיץ עוד יותר את לקוחות חברות הליסינג המוסדי ואת החברות עצמן. מחזיקי הרכב הצמוד ישלמו החל מינואר 2011 2.5% עבור שווי השימוש ברכב הצמוד, במקום 2.04% ששילמו ממשכורתם הפרטית עד כה. כיצד משפיעות הרפורמות בפועל? כמה נשלם יותר על הרכב הצמוד? שני השינויים שנכנסו לתוקף בינואר האחרון אמורים לסייע בהרחבת היצע מכוניות הליסינג והגברה הדרגתית בשימוש במכוניות חסכוניות וידידותיות לסביבה. עד לכניסת הרפורמה חושב התשלום עבור רכבי הליסינג על פי חלוקה ל-7 קבוצות, כאשר עבור רכבים באותה קבוצה נקבע תעריף אחיד על פי שווי הרכבים (לדוגמא, קבוצה 2 הפופולארית, שכללה רכבים כגון המאזדה 2 בטווח של 92,000-111,000 ש"ח). על פי שיטת החישוב הליניארי, נקבע תעריף התשלום פרטני עבור כאחוז משווי הרכב. עבור רכבים שמחירם נמוך מ-130,000 נקבע תעריף של 2.04% משווי הרכב, בעוד שעבור מכוניות שמחירן גבוה יותר נקבע תעריף שעומד על 2.5% (נקבעה הנחה של 500 ₪ עבור רכבים היברידיים שמחירם נמוך מ-130,000 ₪). הרפורמה הייתה אמורה לאפשר לנהגים להרוויח במידה וייבחרו ברכבים הזולים יותר מאותה קבוצה. בנוסף לכך, עם כניסת הרפורמה הירוקה עלו מחיריהן של מכוניות עם דרגת זיהום גבוהה. לכן עבור דגמים מסוימים, הייקור שחל בינואר האחרון היה כפול: עבור היותן בצמרת קבוצת הערך שלהן ועבור מידת רמת הזיהום שלהן (דגמים פופולאריים רבים סווגו על ידי חברות הליסינג בצמרת קבוצות המחיר) . אם הדילמה לגבי כדאיות המשך השימוש בשירותי הליסינג של החברה עדיין לא חלחלה לכיסם של הנהגים, היא בהחלט צפויה לעשות זאת החל מינואר 2011. ייקור תשלם שווי השימוש מכ-2% ל- 2.5%, עלול להפוך את השימוש בדגמים שונים לאטרקטיבי פחות. לדוגמא, עבור רכב ששוויו הוא כ-100,000 ₪, צפוי הניכוי עבור שווי השימוש לקפוץ מ-2000 ₪ ל-2500 ₪ בכל חודש. עלות שווי השימוש ברכבי הליסינג היא התשלום החודשי היורד מהמשכורת החודשית של העובד, ונגבית על ידי הממשלה כפיצוי על השימוש בשירותי הליסינג. בניגוד, לשווי המעסיק שמייצג את הסכום שמשלם המעסיק לחברת הליסינג עבור השימוש ברכב. כיצד משפיעה הרפורמה על שוק הליסינג? ברשות המיסים ביקשו לנצל את התחרות העזה בתחום הליסינג הפורח בישראל, על מנת לקדם את כניסתם לשוק של רכבים בעלי דרוג רמת זיהום נמוכה, ולהפוך אותם לאטרקטיביים יותר עבור חברות גדולות המחזיקות בציי הליסינג. בנוסף, החישוב הפרטני עבור כל דגם רכב היה אמור להגדיל את היצע הרכבים, ולחזק את כוח המיקוח של לקוחות חברות הליסינג. רכב דוגמת הסוזוקי אלטו, שעלות השימוש בו עומדת על פחות מ-1600 ₪, אמור להיות אטרקטיבי מאוד, אולם, רק חברות מעטות יחסית מזמינות מחברות הליסינג את הדגם. כך, למרות שלכאורה היינו אומרים להיות עדים לעליה במגוון סוגי הרכבים בחברות רבות, המציעות שירותי ליסינג לעובדיהן, חלה אך ורק התייקרות בתשלום החודשי שמשלמים העובדים עבור הדגמים הפופולאריים (חשוב לציין, כי רכבים שהוזמנו על פי שיטות החישוב הישנה, ימשיכו להיות חייבים במס על פי שיטה זו). האם כדאי עדיין להחזיק רכב ליסינג? הדילמה עבור המשתמשים בשירותי הליסינג תהפוך להיות רלוונטית עוד יתר החל מינואר 2011 - עלות השימוש ברכב הליסינג אכן צפויה להאמיר באופן שישפיע על הכיס שלנו, אולם עדיין קיימים לא מעט יתרונות בשימוש ברכב חברה: תפעול שוטף על ידי חברת הליסינג, ניכוי חודשי קבוע על פני הוצאה כספית גדולה ואולי גם הוזלות נוספות בתעריפים שיגיעו בעקבות התחרות בין חברות הליסינג.
שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש