שתף

קרב על מיליונים מסעיר את תעשיית הרכב

מכוניות רבות שעברו תאונה קשה ותוקנו נמכרות היום ללא שהדבר מצוין ברישיון הרכב. משרד התחבורה החליט לשנות את המצב, אבל ההחלטה הוקפאה

29.04.2012

אחת הבעיות הקשות בעת קניית רכב מיד שנייה היא חוסר הוודאות באשר להיסטוריה המדויקת של הרכב, שמשפיעה כמובן גם על ערכו.

ניתן ומומלץ לבדוק את הרכב, אבל כל עוד הפרטים המדויקים אינם מצוינים ברישיון, הוודאות אינה מלאה.

בחודשים האחרונים עומד הנושא הזה, שיש לו משמעות כלכלית גדולה לגורמים רבים בתעשיית הרכב, במרכזו של ויכוח סוער.

כיום, חברות הביטוח מסווגות מכוניות שעברו תאונות לשלוש קבוצות:

1. הראשונה – מכוניות שנפגעו קלות, מתוקנות ומוחזרות לבעלים – ואלו מקבלים פיצוי על עלות התיקון ועל ירידת הערך.

2. מהצד השני של הסקאלה נמצאות מכוניות שהנזק שלהם עולה על 60% מערכן – אלו מוגדרות "טוטאל לוס", ומורדות מהכביש. החלקים השמישים שלהן נמכרים לסוחרי חלפים ואילו הבעלים מקבל פיצוי מלא.

3. בין שני צידי הסקאלה נמצאות מכוניות שבהן הנזק הכספי הוא 60%-50% מהערך. במקרים אלה, חברות רבות מעניקות ללקוח פיצוי כאילו מדובר ב"טוטאל לוס", אבל הרכב אינו מפורק, אלא מתוקן ונמכר לסוחרי רכב, שמשפצים אותו ומוכרים אותו מחדש ללקוחות. מכוניות אלה מסווגות כ"אובדן גמור להלכה", אך התיעוד הזה לא נרשם ברישיון הרכב – וכך הלקוח הסופי שרוכש אותן לא מודע להיסטוריה שלהן ולערכן האמיתי. אנשים רבים מגלים שרכשו רכב מסוג זה רק לאחר שעבר תאונה נוספת וכשהם פונים לקבל פיצוי מחברת הביטוח עבורו – זו מפצה אותם בהתאם לחישוב ערך נמוך בהרבה מזה שידעו עליו.

מנסים לשנות

משרד התחבורה שמאס במצב החליט לבצע רפורמה והכריז לפני חודשים אחדים כי חברות הביטוח יחויבו לציין רישום מסוג "אובדן גמור להלכה" ברישיונות כלי רכב, כדי לחשוף לציבור מידע חשוב על עברו של הרכב ולספק שקיפות מלאה.

המשרד הודיע כי החל מה-20.12.2011 חלה חובה "על שמאי רכב לדווח לרשות הרישוי על רכבים שהוכרזו על ידו כ`אובדן גמור להלכה` ללא קשר לאחוז הנזק הגולמי, ובהתאם לדיווח השמאי רשות הרישוי תדפיס על גבי רישיונות הרכב על היות הרכב באובדן גמור להלכה".

הנפגעות העיקריות מהשינוי היו חברות הביטוח (וכמובן גם סוחרי הרכב).

החברות הצליחו לייצר רווחים גדולים מהשיטה, שכן הרווח שהפיקו ממכירת הרכב השלם עולה בהרבה על הרווח ממכירת החלפים.

החברות יצאו למאבק בהחלטה, וטענו בין השאר בתגובה כי הן מופלות לרעה מול חברות הליסינג, שלא נכללו בתקנה החדשה – ואף איימו לפנות לבג"ץ.

עוד טענו החברות כי אם לא יורשו לפעול בדרך זו, הן ייאלצו לייקר את פרמיות הביטוח לכלל המבוטחים. לדבריהן, יש לקחת בחשבון את העובדה שחישוב הנזק למכונית מבוצע על סמך הערך הרשמי של החלפים שלה – ללא התחשבות בשיעור ההנחה שהן מקבלות ברכישתם, כך שמכוניות רבות נחשבות ל"טוטאל לוס", למרות שהן לא כאלה על פי חישוב נכון של הנזק הכספי.

בעקבת הלחצים הרבים – החליטו במשרד התחבורה להקפיא את השינוי – ומסרו כי היה מדובר בהוראת שעה ל-60 יום בלבד.

במשרד הודיעו כי הנושא ייבחן במלואו מחדש. לדבריהם, ההוראה המקורית יצרה סוגיות משפטיות רבות – ונוצר צורך לבחון את הנושא מחדש כדי לגבש נהלים ברורים ומקיפים יותר.

ממשיכים להיאבק

מספר גופים כבר הודיעו כי לא יקבלו את ההקפאה.

איגודי המוסכים, השמאים, המועצה לצרכנות, עמותת הצלחה, איגוד יבואני הרכב ועוד – הודיעו כי ילחצו להעביר אותה מחדש. מי שעוד תומך במאבק הוא חבר הכנסת אמנון כהן מש"ס, שהעלה הצעת חוק בנושא. לדבריו של ח"כ כהן, המצב הקיים מהווה סכנה בטיחותית ואף מביא לעלייה בפשיעה. הוא העריך כי הרווח של חברות הביטוח מסיווג רכבים כ"אובדן גמור להלכה", במקום "טוטאל לוס" עומד על 35% מערכו של הרכב.

"פרקטיקה זו מהווה סכנה לחיי הנוסעים ברכב ובכביש", אמר כהן.

הוא הוסיף כי במצב הקיים כיום, חלק גדול מהתיקונים מבוצעים במוסכים לא מורשים ולעתים בשטחי הרשות הפלסטינית – ובאמצעות שימוש בחלפים גנובים, דבר שמעודד את הפשיעה.

כמו כן, הוא ציין שלשמאים יש כיום תמריץ לסווג רכבים בצורה זו כדי להמשיך לקבל הפניות מחברות הביטוח, דבר שמונע סיווג נכון ומדויק לכלי הרכב שנפגעו בתאונה – "והכל לרעת הלקוח הפרטי".

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש