שתף

קונים מכונית? בקרוב היא תעלה יותר, אבל הביטוח פחות

05.08.2012
הממשלה משנה את תעריפי המיסוי הירוק – ומייקרת באלפי שקלים את מחירי רוב המכוניות. מנגד מתכנן האוצר להוריד את ביטוח החובה לרכבים בטיחותיים מחירי חלק גדול מהמכוניות בישראל צפויים להתייקר בקרוב בשל שינוי המיסוי המוטל עליהם – במסגרת הגזירות החדשות של האוצר שנועדו לקזז את הגירעון בתקציב הממשלה. רוב המכוניות יתייקרו בשיעור שנע בין מאות שקלים לכמעט 10,000 שקל. מס הקנייה על מכוניות חדשות הוא 83%. ממס זה מנוכה סכום של עד 15 אלף שקל בהתאם לרמת הזיהום של המכונית. כעת החליטה הממשלה להחמיר את הקריטריונים למידת זיהום האוויר - ורוב המכוניות יתייקרו. באוצר מקווים כי היבואניות יספגו חלק מההתייקרות אך בשוק הרכב מעריכים שהדבר לא יקרה. באוצר מקווים גם שעדכון המס יגדיל את מספר המכוניות הירוקות שנמכרות בארץ – דבר שיתרום לאיכות הסביבה. החברה היחידה שכלל כלי הרכב שלה לא אמורים להתייקר היא "בטר פלייס" שמוכרת מכוניות חשמליות והיא גם תיהנה מההתייקרות הגדולה שצפויה במכוניות הדיזל המתחרות בה . בטיחות שווה יותר בעבור חלק מרוכשי המכוניות החדשות, ההתייקרות הזו עשויה להתקזז בעתיד בזכות רפורמה חדשה של הממשלה בתחום ביטוח חובה לרכב. הממשלה החלה לקדם באחרונה חקיקה חדשה שצפויה להוזיל את עלותם של ביטוחי החובה של כלי רכב שיכללו טכנולוגיות חדישות שמסייעות בהצלת חיים. את המהלך מקדם משרד האוצר, שמעריך כי השלמת החקיקה בנושא תביא לחיסכון כולל של כ-150 מיליון שקל בשנה בתשלומי ביטוח החובה. המהלך כפוף לאישורה של הכנסת כך שטרם ברור מתי הוא ייצא אל הפועל. תמחור ביטוח החובה נקבע כיום על ידי חברות הביטוח, בהתאם להנחיות האוצר. בכל הנוגע לביטוח המקיף וביטוח צד ג` לרכב - לחברות הביטוח יש חופש רב יותר בקביעתם של התעריפים. מחירו של ביטוח חובה נקבע באמצעות שימוש במספר פרמטרים ובראשם מאפייני הנהג (מעורבות בתאונות דרכים בעבר, גילו, מינו, מספר שנים על הכביש ושלילות רישיון אם היו) וכמה ממאפייני הרכב (נפח המנוע, כריות אוויר וכן הבעלות). נכון להיום, שימוש בטכנולוגיות חדישות רבות – שמקטין את הסיכוי לפגיעות בתאונות – אינו משפיע על המחיר. כדי לעודד שימוש בטכנולוגיות אלה – על מנת לקדם את רמת הבטיחות של כלי הרכב על הכביש, הוחלט לפעול באוצר לשינוי המצב. ההחלטה התקבלה בתום דיונים שערך הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, עודד שריג, עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועמותת "אור ירוק". בתום הבדיקה אמר שריג כי מצא "שיש להרחיב את המשתנים לתמחור דמי ביטוח החובה כדי לשקף התפתחויות טכנולוגיות ומערכות בטיחות חדשות לרכב". באוצר מציינים כי "הוספת משתנים אלה תגדיל את התמריץ הכלכלי לשימוש באביזרי בטיחות לרכב ותגביר את הבטיחות בדרכים". המשתנים שיוכנסו לשיקולי התמחור וצפויים להוזיל את עלות כלי הרכב שבהם הם מותקנים הם: מערכת בקרת יציבות – ESP - מערכת למניעת נעילת גלגלים – ABS - מערכת התראה על אי שמירת מרחק – FCW - מערכת התראה על סטייה מנתיב – LDW – וכן סוג ההנעה (בנזין, דיזל, גז, חשמל) ומספר כוחות הסוס (כלומר, ככל שהרכב יהיה חזק יותר – ההטבה תרד). חלק מהמערכות הללו קיימות כיום בחלק לא מבוטל מהמכוניות החדשות. כך למשל כל המכוניות החדשות הנמכרות בארץ כוללות מערכת בקרת יציבות על פי חוק. חלק אחר מהמערכות, כמו המערכת לשמירת מרחק והמערכת שמתריעה על סטייה מנתיב, קיימות בעיקר במכוניות יוקרה, כגון אינפיניטי, וולבו ומרצדס – ולא ניתן למצוא אותם כיום במכוניות משפחתיות של טויוטה, מאזדה וכו`. עם זאת - באוצר הבהירו שההטבות יינתנו גם למכוניות שבהן יותקנו מערכות לאחר הקנייה, כדי לתמרץ נהגים להתקין אותן. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ, אמר כי הרשות תומכת במהלך והסביר: "הציבור בישראל חייב להיות מודע לקיומן של טכנולוגיות בטיחות בכלי הרכב, ולתרומתן להורדת הנפגעים וההרוגים בתאונות הדרכים".
שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש