שתף

צריכים אשראי? ב-2015 יהיה לכם קל יותר להשיגו

צריכים אשראי? ב-2015 יהיה לכם קל יותר להשיגו

11.01.2015

הקרב על האשראי הצרכני הולך להתעצם משמעותית בשנת 2015, כאשר יותר ויותר שחקנים צפויים להגביר את פעילותם בזירה.

 

הלוואות

 

מתן אשראי לצרכנים היה במשך שנים רבות נתון לשליטה כמעט בלעדית של הבנקים. הרווחיות בתחום, לצד הביקוש הגדל מצד הלקוחות, גורם ליותר ויותר גופים להיכנס אליו, או להגדיל את היקף פעילותם בו. ב-2015, התחרות הזו צפויה להתעצם משמעותית.

 

חלק ניכר מהתחרות צפוי להגיע מצידם של הבנקים הקטנים. בנק איגוד למשל אישר באחרונה בישיבת הדירקטוריון שלו מהלך מקיף בנושא, שיאפשר לו להעניק אשראי ללקוחות בנקים אחרים. זאת, בדומה לבנק ירושלים שמשווק הלוואות של עד 50,000 שקל ללקוחות כל הבנקים. בנק איגוד הוא השישי בגודלו בישראל ותיק האשראי שלו גדל בשבעה אחוזים ב-12 החודשים האחרונים ועומד על 23 מיליארד שקל.

 

חברת הביטוח מגדל הודיעה גם היא באחרונה כי היא מתכוונת להיכנס לתחום ותציע ללקוחותיה מסגרת אשראי חוץ בנקאית בגובה של עד 100 אלך שקלים. חברת מגדל מתכננת גם להנפיק כרטיס אשראי חדש עם אחת מחברות האשראי.

 

חברת האשראי תבצע את הסליקה וסוכני הביטוח של מגדל ישווקו את הכרטיס, כאשר הריבית על הלוואות צפויה לעמוד סביב 6 אחוז, כאשר הלקוח ישלם רק בעבור המסגרת אותה הוא ניצל מתוך זו שתעמוד לרשותו. למגדל מידע רב פיננסי על לקוחותיה מתוך קופות הגמל וההפקדות הפנסיוניות והדבר יאפשר לה לבצע ניהול סיכונים מושכל להערכתה.

 

חברות האשראי הן השחקניות המרכזיות בתחום לצד הבנקים וסך ההלוואות בכרטיסי אשראי חצה את רף 6 מיליארד השקלים. חברות כרטיסי האשראי העניקו במהלך השנה שחלפה אשראי לצרכנים בהיקף גדל והולך בקצב של כ-25 אחוז בשנה. מי שבלטה במיוחד בתחום ב-2014 ועתידה להמשיך להשקיע בו גם בשנה הקרובה היא חברת לאומי קארד. כך למשל, עד לתום הרבעון השלישי של 2014, תיק האשראי של לאומי קארד זינק בכ-30 אחוז (מתחילת השנה) לכמעט 3 מיליארד שקל.

 

בישראכרט הייתה צמיחה דומה, אך היא עדיין שחקנית קטנה יותר בתחום עם 840 מיליון. עם זאת, ההכנסות מריבית של שתי החברות דומות כ-40 מיליון שקל ברבעון. הסיבה היא שלאומי קארד פעילה בעיקר בתחום הרכב שבו אין כמעט רווח לחברה. הריבית הממוצעת אגב, של חברות האשראי, היא 8.6 אחוז.

 

חברות האשראי עושות גם מאמצים להגביר את שיתופי הפעולה עם מועדוני צרכנות שונים. כך למשל, חברת אל על השיקה באחרונה מחדש כרטיס אשראי ומעריכה כי תנפיק בשנים הקרובות כ-300 אלף כרטיסים (כמה עשרות אלפי כרטיסים כבר הונפקו). הכרטיס מקנה צבירת זכויות להטבות בכרטיסי טיסה, כאשר יש שני סוגי כרטיסים - כרטיס ברונזה לציבור הרחב שמונפק על ידי דיינרס בלבד, וכרטיס פרמיום ללקוחות אמידים שמונפק על ידי שלושת חברות האשראי.

 

גם חברות האשראי החוץ בנקאי מגבירות הילוך ובעקבות הרחבת פעילותן הן מגיעות גם לבורסה. כך למשל חברת פנינסולה שעומדת להיסחר בקרוב בתל אביב ולהצטרף לחברות אחרות שפעילות בה. החברות הללו השיגו תשואות מרשימות של 20 עד 30 אחוז בשנה האחרונה. הן ממוקדות לא בלקוחות פרטיים אלא במתן אשראי עסקי לעסקים קטנים ובינוניים לצרכי הון חוזר בעיקר באמצעות ניכיון צ`קים, לחברות שמגיעות מתחומי הנדל"ן, המסחר והתעשייה בדרך כלל בפעילות בהיקף של עד 250 אלף שקלים לחודש.

 

מי שעוד צפוי להיכנס למשחק, אך עדיין לא ברור מתי, הוא הבנק החברתי הראשון של האגודה השיתופית אופק. היא גייסה עד היום 3,400 חברים ואמורה להחזיק הון התחלתי של 75 מיליון שקל כדי להתחיל לפעול. סכום זה יאפשר להם לתת אשראי ללקוחות במרווחים נמוכים ללא מטרות רווח גדולות.

 

בנוסף, צפויים להגביר את פעילותם גם מיזמים שונים שמציעים לבצע הלוואות באמצעות סוג של "מועדון חברים" אינטרנטי – הנקראות גם הלוואות חברתיות או הלוואות p2p, שבו כל אחד יכול להלוות כסף, וכן ללוות. מועדונים מסוג זה תפסו תאוצה באחרונה בארה"ב ובבריטניה (הבולטים הם אתר zopa או lendingclub) ולא מעט גופים בישראל מתכננים לפעול כך (הגופים הבולטים בישראל הם eloan , blender וכן בלנדר).

 

למידע נוסף בנושא : הלוואות חוץ בנקאיות | הלוואות לעסקים

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש