שתף

סקר: שליש מהישראלים שקלו לעבור בנק בשנה האחרונה

26.08.2013
מסקר חדש עולה שלא מעט ישראלים שקלו להחליף בנק, אבל רק מעט עשו זאת. למה זה קורה ומה מומלץ לעשות? היחסים בין הלקוח הישראלי הממוצע לבין הבנק שלו – הם מונוגמיים. רבים מהישראלים נשארים בבנק שבו פתחו חשבון לראשונה בנעוריהם, ולא עוברים בנק לעולם. לעתים הם מחליפים סניף כאשר מקום המגורים שלהם משתנה, או פותחים חשבון נוסף לצורך עסקי או לאחר הנישואים, אבל מעבר בנק הוא תופעה נדירה. סקר שנערך באחרונה על ידי מכון המחקר "מרקט-טסט" מעלה שבלב פנימה – ישראלים לא מעטים חולמים על שינוי ואחד מכל 3 שאף השנה לעבור לבנק אחר. ומה קורה בפועל? רק 7 אחוזים עשו זאת. הסיבה העיקרית שגורמת לאנשים לשקול לעבור בנק היא עלות ניהול החשבון. נושאים כמו רמת השירות, הייעוץ והנגישות, שהבנקים שמים עליהם דגש רב, אינם השיקול המרכזי. מהסקר עולה שהלקוח ששוקל לעבור בנק עושה זאת משום שמאס בעלות הגבוהה של הריביות, העמלות ודמי הניהול שגובה ממנו הבנק שלו. שני הבנקים הגדולים, שחולשים על רוב הלקוחות, בנק לאומי ובנק הפועלים, נמצאים בעמדה הבעייתית ביותר לפי הסקר. 40 אחוזים מלקוחות בנקים אלו דיווחו כי שקלו לנטוש אותם בשנה החולפת. בנק דיסקונט נמצא לא הרחק מהם, וכשליש מהלקוחות שלו שנשאלו בסקר, השיבו כי שקלו לעזוב אותו. הביצועים בפועל כאמור שונים. הבנקים הגדולים מגייסים בממוצע כאלף לקוחות בכל חודש, ושומרים לאורך השנים על נתח השוק שלהם. הבנקים הקטנים שמנסים להתחרות בהם בעזרת תוכניות אטרקטיביות, עמלות נמוכות, וקמפיינים – מתקשים לנגוס בנתח השוק של הגדולים (למעט בתחום המשכנתאות שבו למזרחי טפחות יש יתרון). הסיבות לכך רבות. ראשית, המעבר בין הבנקים עדיין אינו חלק ופשוט, כמו בין חברות הסלולר למשל – ורבים חוששים מלבצע אותו, בעיקר מי שיש לו היסטוריית קרדיט חיובית ויחסים אישיים עם סניף הבנק שלו ועובדיו. הרגולטורים בישראל מנסים להקל על המעבר באמצעות תקנות שונות ואיחוד מערכות מחשב, אבל הנושא מתקדם באיטיות. בנוסף, ישראלים רבים עדיין זוכרים את המקרים השונים שבהם קרסו בנקים קטנים, כמו הבנק לפיתוח התעשייה, ומעדיפים את תחושת הביטחון שיש בבנק גדול, גם אם היא עולה לו מאות שקלים בשנה. סיבה אחרת היא נטייתם של לא מעט ישראלים להחזיק בכמה חשבונות בנק, כדי להגדיל את מסגרת האשראי הכללית שלהם. איך בכל זאת מתקבלת אצל הישראלי הממוצע החלטה לעזוב את הבנק? אחרי הרבה זמן... סקר של חברת "TNS" גילה שרוב הישראלים שהחליפו בנק התלבטו בנושא תקופה ארוכה, ורק לאחר שסיימו להתלבט קיבלו את ההחלטה. בדרך כלל, כתוצאה מתקרית כלשהי, כמו סירוב לקבלת אשראי, או כאשר משנים סטטוס (נישואים, גירושים וכו`). אז מה אפשר ומומלץ לעשות? כמו במקרים אחרים של נותני שירותים (סלולר, ביטוח, אינטרנט, טלוויזיה) – מומלץ לכל אחד להחליט מראש שהוא עושה בדיקה אחת לשנה או שנתיים של התנאים שהוא מקבל מספק השירות שלו. את התנאים הללו מומלץ להעלות על הכתב בצורה מסודרת (גובה העמלות, פטורים, רמת השירות וכו`) – ולגשת איתם ל-2-3 מתחרים, כדי לקבל הצעות. כדאי גם להשוות את התנאים שלכם אם אלו של חברים קרובים. התהליך כולו ייקח לכם, אם תשקיעו בו, כיום עבודה – ובסיומו תוכלו לקבל תמונת מצב אמיתית של איכות התנאים שאתם מקבלים בהשוואה למה שיכולים להציע לכם בבנקים אחרים. גם אם תחליטו להישאר בבנק שלכם תוכלו להשתמש בהצעות שקיבלתם כדי לשפר את התנאים הקיימים שלכם בו. אל תהססו לנהל מו"מ של ממש – וזכרו איך עובד נציג הבנק שמולכם. לכל נציג כזה יש כמה רמות של הצעות שהוא רשאי לתת לכם, כדי לשמר אתכם כלקוחות. הוא יכול גם לשדרג אותן באישור הדרגים הגבוהים. רק אם תתעקשו, הוא ישלוף אותן מהמגירה. אם הוא לא יעשה זאת, אל תהססו לעבור לבנק מתחרה, זה לא תהליך מורכב במיוחד. התנהלות צרכנית שכזו – יכולה לחסוך לכם לעתים אלפי שקלים בשנה.
שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש