שתף

נתוני ענף האשראי מגלים: הישראלים מחפשים דילים ומצמצמים

מסיכום הנתונים לשנת 2013 עולה כי ההוצאה הממוצעת בכל קנייה ממשיכה לרדת. הסיבה העיקרית: הצרכנים מחפשים מציאות

13.02.2014

שנת 2013 אופיינה בצמיחה איטית במשק הישראלי, שסבל מהאטה בייצוא בשל המיתון העולמי. בנוסף, משקי הבית בישראל סבלו מהעלאות המיסים שנועדו לסגור את הגירעון בתקציב המדינה. האטת הצמיחה בשנה שהסתיימה באה לידי ביטוי גם בנתונים חדשים שמגיעים מענף האשראי.

מהנתונים שמסכמים את הנעשה בתחום במהלך השנה החולפת, עולה כי במהלך שנת 2013 נרשמה ירידה של כ-13% בגובה של קנייה ממוצעת בכרטיס אשראי, בהשוואה לשנה הקודמת, מ-410 שקלים בממוצע ל-355 שקלים בלבד ב-2014.

נתונים אלה משקפים מגמה שנמשכת מאז המשבר העולמי שהחל בשנת 2008. בהשוואה לשנה זו חלה בשנה החולפת ירידה של 36% בגובה הקנייה הממוצע.

מניתוח של פילוח ההוצאות לפי הקטגוריות של חברות האשראי עולה כי התחום היחיד בו גובה ההוצאה באשראי עלה במהלך שנת 2014 הוא תחום מיזוג האוויר, בו נרשמה עלייה של 4%. את הירידה הגבוהה ביותר ספג התחום "מוצרי ביטחון לבית", בו נרשמה ירידה של 34.5%.

תחום בולט נוסף שחלה בו ירידה, אך לא בשל המיתון, אלא בשל התחרות הגוברת בין החברות הפועלות בשוק, הוא סעיף התקשורת הסלולרית, שבו ההוצאה הממוצעת ירדה ב-30% לשיעור של 563 שקלים בחודש לעומת 805 שקלים.

ירידה בולטת בשיעור של 24% נרשמה גם בתחום הצילום, ירידה של 15.1% נרשמה בתחום הריהוט, 12% בתחום בתי הקפה, 10.3% בתחום מוצרי הספורט, 8.6% בענף מזון ו-6.3% בענף האופנה וההנעלה.

בחברת "גמא ניהול וסריקה" בה אספו את הנתונים מעריכים שהנתונים הללו מלמדים על נטייתם של הצרכנים להוציא פחות בכל קנייה וקנייה, בניסיון לרכוש מוצרים בעלות משתלמת יותר.

עורכי המידע מדגישים כי הדבר אינו מלמד בהכרח על ירידה כללית בצריכה, דבר שהנתונים לא משקפים לדבריהם, אלא על פיצול הרכישות למועדים וחנויות שונות, בניסיון לאתר את המוצרים שנמצאים במבצע ובמחירים משתלמים יותר.

על פי הנתונים, שינוי בולט נוסף שנרשם בהתנהגות הצרכנית בשנה זו הוא מספר התשלומים הממוצע בקניות. בשנת 2013 מספר התשלומים היה 4.32 לעומת 5.19 בשנת 2012, ו-5.72 בשנת 2011 .

ההערכה היא כי הירידה משקפת את הצורך הפוחת בפריסה רחבה לתשלומים, בשל ירידה בהיקף העסקה הממוצע - ובנוסף את העלייה במודעות של הקונים לעלות של הפריסה שמשתקפת בתשלום ריביות גבוהות לחברת האשראי.

הנתונים מבוססים על כ-45 מיליון עסקאות, בהיקף כולל של 15.5 מיליארד שקלים, שמהווים על פי הערכות כ-10% מהיקף פעילות כרטיסי האשראי בישראל במהלך 2013.

פרידה מהבנקים?

בשוק הפיננסי מעריכים רבים כי אחת הסיבות לנתונים היא חוסר התחרויות במשק הישראלי, שבו 3 הקבוצות הבנקאיות הגדולות שולטות בכרטיסי האשראי. מספר חברי כנסת שמנסים להביא לשינוי בתחום הזמינו באחרונה מחקר ממרכז המידע בכנסת.

במחקר נקבע כי הפרדה של כרטיסי האשראי מהבנקים ויצירת יותר אפשרויות להנפקת כרטיס אשראי חוץ בנקאי עשויה להביא להגדלת התחרותיות בשוק כרטיסי האשראי ולירידה במחירים לצרכנים. עורכי המחקר הזהירו עם זאת כי "יש לוודא שאין מעבירים את הריכוזיות לענף אחר וכי ישנו פיקוח נאות על היציבות הפיננסית של הגופים המיועדים להחליף את הבנקים בשליטה על חברות כרטיסי האשראי".

מהמחקר עלה שהריבית הממוצעת שמציעות חברות כרטיסי האשראי היא 9.9% (ירידה בהשוואה ל-10.9% שנמדדו ב-2012), אך עדיין דומה לתקרת ההלוואות ב"שוק האפור" שהיא 10%. כלומר: הריבית למחזיקי כרטיסי אשראי יותר מכפולה מהריבית לזמן קצוב המוצעת ללקוחות הבנקים, וכן מהריבית למחזיקי אשראי מוסדר בחשבון העו"ש.

מהמחקר עולה שביוני 2013 היו בשוק הישראלי כ-6.5 מיליון כרטיסי אשראי. כ-4.7 מיליון (73%) מתוכם באחריות הבנקים ומופצים ללקוחות הבנקים הקשורים עם חברות כרטיסי האשראי. כ-27% מהכרטיסים מופצים בידי החברות ישירות, בעיקר דרך מועדוני לקוחות למיניהם.

למידע נוסף: משכנתא במימון גבוה

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש