שתף

מחירי הדלק עלו – והישראלים נסעו פחות

מספר הקילומטרים הממוצע שעוברת מכונית בישראל ירד בשנת 2012. ומי נוסע הכי הרבה? בעלי מכוניות הליסינג כמובן

29.12.2013

כשמחירי הדלק עולים, אתם נוסעים פחות? מסתבר שבעבור הישראלי הממוצע, התשובה לשאלה הזו היא חיובית.

נתונים חדשים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שפורסמו באחרונה מלמדים כי העלייה במחירי הדלק גורמת לירידה במספר הקילומטרים הממוצע שעובר בשנה הנהג הישראלי.

בסך הכל במהלך שנת 2012 הישראלים נסעו במצטבר קרוב ל- 50 מיליארד קילומטר, זו ירידה של 1.7% לעומת 2011. מאחר שמספר המכוניות גדל ב1.4% המשמעות היא שמספר הקילומטרים הממוצע עבור כלי רכב ירד במהלך שנה זו בשיעור של 6%.

מהנתונים עולה כי הירידה בולטת אצל נהגים פרטיים בעיקר. לעומת זאת, נהגי הליסינג שאינם משלמים ברובם על חלק גדול מהוצאות הדלק, ממשיכים לנסוע כרגיל - ונוסעים בממוצע פי 2 קילומטרים מאשר נהגים אשר הרכב שבו הם נוהגים נמצא בבעלותם.

מנתוני הלשכה עולה כי בשנת 2012 נסע רכב פרטי בממוצע 16,300 קילומטר. מדובר בירידה של 800 קילומטר בהשוואה לשנת 2011. הסיבה המשוערת כאמור - עליית מחירי הדלק ממחיר ממוצע של 6.5 שקלים לליטר בנזין 95 ל-7.64 שקלים.

ומה קורה בקרב בעלי המכוניות ששייכות לחברות הליסינג? רכב כזה עובר בשנה לא פחות מ-31.4 אלף קילומטר, אפילו יותר מאשר רכב ששייך לחברות בבעלות ישירה שנוסע בממוצע 27.8 אלף קילומטר בשנה. הנתונים אמנם מוטים מעט מאחר שלא מעט רכבי ליסינג הם רכבי עבודה ששייכים לטכנאים ואנשי מכירות, אבל לא מדובר בהטייה משמעותית מאוד, שכן רוב המכוניות שייכות לעובדים שמקבלים אותן כהטבה רגילה גם אם הרכב לא משמש אותם לנסיעות בהיקף חריג.

בשל עליית מחירי הדלק לא מעט חברות הגבילו באחרונה את מספר הקילומטרים שהן מממנות עבור כל נוסע, אבל גם כך מדובר במרחק גבוה בהרבה מאשר עוברים נהגי רכב פרטי בממוצע. אין ספק כי הנתונים מלמדים שבעלי מכוניות ליסינג אינם לוקחים בחשבון את העלות של מחירי הדלק כאשר הם מבצעים נסיעות. גם באוצר מודעים לכך ומתכננים בעתיד להעביר חקיקה שתוביל לעליית שיעורי המס המוטלים על צריכה זו.

על חשיבות המחיר של הנסיעה ניתן ללמוד גם מהנתון הבא - המכוניות שמונעות בסולר או גז, כ-80 אלף במספר, עוברות 24 אלף קילומטר בשנה, בהשוואה ל-16 אלף קילומטר למכוניות הממונעות בבנזין.

נתוני הלמ"ס כוללים עוד מספר סעיפים מעניינים:

מאז שנת 2000 מספר כלי הרכב בישראל גדל ב-51%. מספר הקילומטרים שאנו נוסעים גדל ב-36% באותה תקופה. שטח הכבישים גדל רק ב-32% ואורכם ב-14% בלבד. אין ספר כי נתון זה מסביר לפחות באופן חלקי מדוע אנו מבלים יותר ויותר זמן בפקקים.

מי גומא הכי הרבה מרחק בחלוקה לשימושים? אלו הן המוניות שעוברות בממוצע 78.8 אלף קילומטר, אחריהן האוטובוסים עם 58.9 אלף קילומטר ולאחר מכן המכוניות עם 26.5 אלף ק"מ.

ואיך באה לידי ביטוי הירידה במספר הק"מ בחלוקה זו? מכוניות פרטיות נסעו 5.1% פחות קילומטרים, משאיות צמצמו את המרחק הכולל ב-6.1%, ואופנועים הציגו את הירידה הגדולה ביותר בנסיעה - 7.1%.

הנתונים של הלמ"ס חושבו על סמך עיבוד של קבצים מנהליים המתקבלים ממשרד התחבורה. בעבר חושבו נתוני הנסיעה עפ"י סקר נסיעה מדגמי שנערך במכוני רישוי בהסתמך על דיווחי נהגים בעת מבחן הרישוי השנתי. השינוי בשיטת החישוב התאפשר בעקבות רישום נתון מד המרחק במהלך מבחן הרישוי השנתי החל בשנת 2010, שמאפשר לעקוב בצורה מדוייקת אחר מספר הק"מ שעוברים כלי הרכב הנבדקים.

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש