שתף

כל מה שרציתם לדעת על מוסכי הסדר

16.06.2012
נהגים רבים מתלבטים אם לתקן את מכוניתם במוסך הסדר או לא. הנה כמה נושאים שמומלץ לקחת בחשבון כל מי שמכוניתו נזקקה לתיקון ומנסה להפעיל את הביטוח – נתקל במושג "מוסך הסדר". חשוב לא להתבלבל בין" מוסך הסדר" לבין "מוסך מורשה". מוסך מורשה הוא מוסך שיש לו רישיון כחוק מטעם משרד התחבורה ("מוסך מורשה יבואן" הוא מוסך שגם הוסמך ע"י אחד מיבואני הרכב לטפל ברכבים אותם הוא מייבא בתקופת האחריות). "מוסך הסדר" לעומת זאת הוא מוסך שיש לו הסכם עם חברת ביטוח, לפיה היא שולחת אליו את מבוטחיה. ההסכם בין חברות הביטוח לבין מוסכי הסדר לתיקון רכביהם של מבוטחי ביטוח מקיף מועיל לשני הצדדים. המוסכים מבטיחים לעצמם זרימה קבועה של לקוחות רבים ללא שיש להם עלות שיווק. חברת הביטוח מקבלת בתמורה הנחות רבות ומצמצמת את עלות התיקונים. הלקוח הפרטי נהנה בדרך כלל כתוצאה מההסכם מעלות זולה יותר בכל הקשור להיקף ההשתתפות העצמית שנדרשת ממנו – ומעלות נמוכה אם בכלל של קבלת רכב חלופי. כמו כן ההסדר מקל על הביורוקרטיה: חברת הביטוח משלמת ישירות למוסך ואת התביעה ניתן לפתוח ישירות במוסך ללא צורך בסיוע של סוכן. ניגוד אינטרסים עם זאת, ישנם אנשים לא מעטים שמסתייגים מתיקון במוסכי הסדר – שכן אלו עלולים לנטות לטובת חברת הביטוח, בשל הקשרים העסקיים והעובדה שזו מזרימה להם לקוחות רבים. צריך לזכור שיש ניגוד אינטרסים מובנה בין בעל הרכב לבין חברת הביטוח. בעל הרכב רוצה להשקיע כמה שיותר בתיקונים ובחלפים ואילו חברת הביטוח רוצה להוזיל את עלות תיקון הרכב למינימום האפשרי. למוסך יש כמובן אינטרס וחובה להשקיע ולעשות עבודה טובה – אבל היחסים הקבועים שלו הם מול חברת הביטוח ולא מול הלקוח. רבים בענף הרכב טוענים כי חברות הביטוח מפעילות לחצים רבים על המוסכים להוזלת העלויות וביצוע מהיר של עבודת התיקון – בעיקר במקרים בהם ניתן למבוטח רכב חלופי. לעיתים, הוזלת המחירים וזירוז העבודה באים לידי ביטוי בתיקון לא יסודי. הקרב על החלפים בעיה נוספת היא נושא חלקי החילוף. לעתים מוסכי הסדר עושים שימוש בחלקי רכב משומשים או לא מקוריים, מבלי ידיעתו של המבוטח. המוסך חוסך בכך בעלויות של חלקים מקוריים וחברת הביטוח נהנית מעלויות התיקון המופחתות – אך בעל הרכב אינו מרוויח מכך דבר כמובן. כמו כן, בחלק מההסכמים לא מובהר מראש אם המוסך או חברת הביטוח אחראים לאספקת חלק חילוף מסוים. הדבר מוביל למחלוקות בין הצדדים - ועלול לעכב את התיקון. בהקשר זה חשוב לדעת שכל מבוטח רשאי לדרוש שהרכב יוחזר למצבו הקודם – בעזרת שימוש בחלקי חילוף מקוריים. חברת הביטוח לא יכולה לסרב לדרישה – אלא רק להציע לו להסכים לחלקים זולים יותר, בתמורה להפחתת דמי ההשתתפות העצמית. נושא נוסף שעלול להיות בעייתי הוא סוגיית האחריות בתום התיקון. כאשר הרכב מתוקן במוסך רגיל - בעל המוסך, אם ביצע עבודה לקויה, מחויב לתקן את הליקויים ואם התיקון אינו אפשרי – לפצות בהתאם את בעל הרכב. במוסכי הסדר לעומת זאת מעורבת בנושא גם חברת הביטוח, והסוגיה עלולה להיות בעייתית. בעבר הגיע הנושא לא פעם לבתי המשפט שפסקו בחלק מהמקרים שיש אחריות משותפת לחברת הביטוח והמוסך – ובמקרים אחרים שהאחריות היא של המוסך בלבד. הכלל הקבוע הוא שבמקרים בהם מצהירה חברת הביטוח בפני בעל הרכב שניזוק כי היא אחראית לטיב התיקון במוסכי ההסדר, היא תישא באחריות. בכל מקרה לפני חתימה על הפוליסה רצוי לוודא בדיוק מהם תחומי האחריות של החברה במקרה של תיקון – ומי הכתובת לתלונות או תביעה במקרה שהתיקון לא בוצע כראוי. לסיכום - חשוב לדעת כי אין חובה לבצע את תיקון הרכב דווקא במוסך הסדר וללקוח יש הזכות לבחור במוסך מורשה אחר. עם זאת – ייתכן שהדבר יעלה את עלות ההשתתפות העצמית שלכם ויפגע בהטבות כמו רכב חלופי. אם אתם בוחרים במוסך אחר – חשוב לוודא את איכותו ולקבל המלצות. במקרה שאתם מסכימים לתיקון במוסך הסדר, ניתן לנהל מו"מ מול חברת הביטוח ולנסות לשפר את התנאים שאתם מקבלים ממנה.
שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש