שתף

כיצד לחשב את העלות האמיתית של אחזקת הרכב?

רבים אינם מודעים לעלות המלאה של אחזקת רכב – ולדרך שבה יש לחשבה. הנה לפניכם אם כן מדריך שיסייע לכם להבין ולחשב כמה בעצם זה עולה לכם?

24.07.2017

למרות שישראל מפגרת אחרי רוב העולם המערבי בממוצע כלי הרכב שמחזיקה כל משפחה, עדיין, ההוצאה על התחבורה בישראל נחשבת לגבוהה מאוד ביחס לעולם – בעיקר בשל המיסים הגבוהים המוטלים על רכישת מכוניות ועל הדלק.

ההוצאה על תחבורה מהווה חלק לא מבוטל מסל ההוצאות של משפחות רבות, אך עם זאת, רבים אינם מודעים לעלות המלאה של אחזקת רכב – ולדרך שבה יש לחשבה.

הנה לפניכם אם כן מדריך שיסייע לכם להבין ולחשב כמה בעצם זה עולה לכם?

1. ירידת ערך - זוהי למעשה ההוצאה הגדולה ביותר – והיא נגזרת מההפרש בין שוויה של המכונית בעת הרכישה לבין שוויה המשוער בעת המכירה העתידית (לצורך חישוב חודשי – יש לחלק את הסכום במספר החודשים שהיא ברשותכם).

את סכום המכירה העתידי ניתן להעריך בעזרת מחירוני מכוניות משומשות – וכך לחשב כמה בערך אתם מוציאים כל חודש על סעיף זה.

2. מימון – רכישת רכב עולה עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

לא משנה איך אתם בוחרים לממן את הרכישה – יש לכך עלות. אם אתם משתמשים בהון עצמי – העלות שלכם היא אובדן ההכנסה האלטרנטיבי בכל חודש מהשקעה אפשרית של אותו הסכום.

לצורך החישוב מומלץ לקחת בחשבון השקעה סולידית כמו אגרות חוב ממשלתיות:

א. אם אתם נעזרים בהלוואה – העלות נגזרת מהריבית שאתם משלמים על ההלוואה שלקחתם מדי חודש.

ב. אם אתם נוסעים ברכב ליסינג של חברה – העלות היא אובדן ההכנסה האלטרנטיבי שלכם במשכורת, פחות הוצאות התחבורה החזויות שלכם לאחזקת רכב עצמית.

3. ביטוחים -  כל נהג רכב בישראל מחוייב לעשות ביטוח חובה לרכב,  וכן ברצותו הוא יכול לעשות גם ביטוח צד ג' או ביטוח מקיף.

ביטוח החובה מכסה את נזקי הגוף שעלולים להיגרם במהלך תאונה.

ביטוח מקיף מכסה גם את עלות הנזקים שעלולים להיגרם לכלי הרכב שיהיו מעורבים בתאונה כולל זה שלכם. ביטוח צד ג' מכסה את הנזק שנגרם למכונית הנפגעת ולא למכונית הפגעת, כלומר: המכונית שלכם.

עלותם של הביטוחים משתנה ותלויה במספר רב של גורמים כמו גיל הנהג ומינו, מספרן של תאונות הדרכים שבהן הנהג היה מעורב בעבר, סוג הרכב שבו הוא נוהג, מידת הפופולאריות של כלי הרכב בקרב הגנבים, מספר הנהגים שמורשים לנהוג בו, תוספות ועוד. עלות הביטוחים יכולה להגיע לסכום של מאות שקלים בחודש.

4. דלק - ההוצאה השוטפת על דלק היא אחת מהעלויות הגבוהות ביותר - במיוחד בתקופות שבהן מחירי הנפט עולים. רמת ההוצאה תלויה כמובן במרחק שאתם נוסעים ובצריכת הדלק של המכונית שלכם. מחירי הדלק התייקרו בשנים האחרונות משמעותית ורבים מוציאים 1000 שקל ומעלה בחודש על דלק.

5. תיקונים -  עלות התיקונים משתנה מאוד בהתאם לגיל הרכב שברשותכם והטיפולים שלהם הוא זקוק.

בכלי רכב ישנים העלות יכולה להיות גבוהה מאוד ולהגיע לאלפי שקלים בשנה. בדרך כלל העלות מגיעה במפתיע – אבל בהחלט מומלץ להעריך אותה מראש ולחלק את העלות השנתית החזויה ל-12 (ניתן לבקש הערכה כללית ממוסך שבו אתם מטפלים). לעלות הזו כדאי להוסיף גם עלות של השתתפות עצמית במקרים של תאונות, שכמעט כל רכב יהיה מעורב בהן אחת לכמה שנים.

בכלי רכב חדשים אין בדרך כלל תקלות ולקונים יש גם אחריות. עם זאת, כאשר יש צורך בהחלפת חלקים שאינם באחריות, העלות יכולה להיות גבוהה מאוד.

6. אגרות ובדיקות - כל מכונית בישראל זקוקה לרישיון רכב. רישיון הרכב מתחדש אחת לשנה ולבדיקה תקופתית והעלות היא של כמה מאות שקלים בשנה, לא כולל תיקונים קטנים שנדרשים לעתים קרובות כדי לעבור את הבדיקה.

7. חניה - בערים רבות בישראל אין חניה בחינם – כך שמומלץ להוסיף עלות של חניה בהתאם לצרכים שלכם ולמקומות החניה שעומדים לרשותכם בבית ובעבודה (ומי שיודע כי הוא אינו תמיד חונה כחוק, יכול להוסיף גם כמה דו"חות בשנה...).

8. שונות - לצד הסעיפים הללו יש עוד הוצאות קטנות שמצטברות: ניקוי המכונית, רכישת אביזרים ותוספות לרכב כמו דיבורית לסלולרי, החלפת צמיגים בהתאם למידת השחיקה שלהם ועוד הוצאות, היכולות להצטבר למאות ואלפי שקלים בשנה.

 

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש