שתף

כבר לא נוסעים רחוק: עובדי ההייטק ממשיכים לוותר על רכבי הליסינג

פעם היו רכבי הליסינג פק"ל של ממש אצל עובדי ההייטק, שעוד לפני שחתמו על חוזה העבודה שלהם, כבר בחרו את הדגם והצבע, אולם השינויים שהטיל משרד האוצר בשנה האחרונה והעלאת המיסוי על רכבי הליסינג, הציב את אותם העובדים בבעיה רצינית

06.07.2011

אם לקראת שנת 2011 והמשך הרפורמה במיסוי על רכבי ליסינג' עסקו המומחים בהנחות וציפיות כיצד יגיבו העובדים, הרי שכמה חודשים מאז תחילת השנה, אפשר לראות כי התחזיות מתממשות.

כיום הרבה פחות עובדי הייטק לוקחים רכב ליסינג, והמגמה לוותר על רכב החברה הצמוד ולהשקיע ברכישת רכב פרטי – הולכת ותופחת. משמעות הרפורמה על רכבי הליסינג על הרפורמה ברכבי הליסינג הרחבנו במאמרים קודמים אותם תוכלו למצוא באתר, אולם בקצרה נגיד רק כי בשנת 2010 העבירה ממשלת ישראל את חלקה הראשון של הרפורמה למחזיקי רכבי ליסינג וב-1 בינואר 2011, תחילת שנה זו, הוחל ביישום חלקה השני של התוכנית.

בשורה התחתונה, במהלך השנה וחצי האחרונות עלה שווי השימוש ברכב בעשרות אחוזים, מה שהופך את החזקתו לכדאית הרבה פחות. העלאת שווי השימוש פוגעת לא רק בסכום החודשי אותו משלם העובד כאחזקת רכב, כי אם גם תשלומי מס ההכנסה שלו עלו משמעותית, היות ושווי השימוש ברכב נכלל בסכום המחושב לצרכי מס.

כך או כך, המשמעות היא פשוטה: מי ששילם עד עתה כ-2500 שקלים מדי חודש עבור רכב הליסינג שלו, משלם כעת כ-3000 שקלים, שלא לדבר על שינויים נוספים, דוגמת הגבלת המרחק אותו רשאי העובד לנסוע מדי חודש, תשלומי דלק בהם הוא משתתף ועוד. 

רבים מאנשי ההייטק הבוחרים לוותר על הליסינג, מגלים כי סכומי כסף נאים מתווספים למשכורתם.

פשוט כך.

חישוב פשוט מראה, כי משכורת הברוטו של עובדים אלה עולה משמעותית, מה שכמובן משפיע גם על ההפרשות לקופת הגמל והפנסיה, מה שכמובן מצטבר לסכומים משמעותיים עד לגיל הפרישה.

אם כך נשאלת השאלה – האם לוותר על הליסינג?

לאור האמור לעיל, ולאור הרוח הנושבת בין עובדי ההייטק בכל הארץ, אין ספק כי ההתלבטות המרכזית של העובדים היא, האם להיגרר אחר הגל ולוותר על הרכב הצמוד שלהם (החלטה שאינה פשוטה כלל ויש לה השלכות רבות שנפרט מיד), או להכיל את העלייה בשווי הרכב, ולהמשיך לעשות בו שימוש כבעבר. 

בין השיקולים שיכולים לתמוך בהחלטה כזו או אחרת אפשר למנות את הנקודות הבאות:

1. כיום מבדילים המומחים בין שלושה סוגים של מכסת נהיגה:

א. מי שנוהגים עד 10,000 ק"מ בשנה - עבורם אחזקת רכב חברה היא כדאית פחות.

ב. מי שנוהגים 10,000-25,000 ק"מ בשנה - עבורם כדאיות אחזקת רכב היא אמביוולנטית ונתונה להחלטתו של העובד.

ג. מי שנוהגים מעל 25,000 ועד 36,000 ק"מ בשנה (הגבול העליון הכדאי מבחינת חברות הליסינג) - עבורם עסקאות הליסינג ממשיכות להיות כדאיות למדי.

חשוב לזכור! כי עבור גומאי המרחקים הארוכים מדובר בהשלכה משמעותית על הבלאי של רכבם הפרטי, כך שאולי עדיף לבצע נסיעות אלה ברכב החברה (ולחסוך בהוצאות מיותרות).

2. האם לעובד ההייטק יש רכב פרטי משלו?

במידה והתשובה חיובית, קל כמובן לוותר על רכב החברה.

במידה והתשובה שלילית, נדרש לבדוק את אפשרויות המימון לרכב פרטי או לבדוק אפשריות הגעה אחרות למקום העבודה (אוטובוס, רכבת, אופניים) .

3. נקודה נוספת שיש לשים אליה לב, היא כי ככל שעובדי היי טק רבים יותר נוטשים את עסקאות הליסינג, כך "נתקעות “חברות הליסינג עם מלאי רכבים מיותר, ולא רק זאת: הם מתקשים לקבל אשראי מהיבואנים לטווח ארוך, מה שמעלה את מחיר הרכבים לחברות ההייטק. המשמעות היא, כי הכללת רכב ליסינג בחוזה העבודה הופכת להיות עוד יותר יקרה, בנוסף לייקור שחל עקב הרפורמה המתוארת לעיל.

4. חברות הליסינג פועלות במרץ להגדלת שוק הלקוחות הפרטיים שלהם, תוך ויתור חלקי על הלקוחות העסקיים. המשמעות היא כי עבור עובדי הייטק רבים, כדאי לבדוק את תנאי הליסינג הפרטי המוצעים בחברות אלה על פני ליסינג דרך חברת ההייטק בה הם עובדים.

בשורה התחתונה: בטרם תוותרו על הליסינג, בדקו חלופות מימון פרטיות כידוע, על מנת לקבל החלטה מושכלת, יש לבדוק היטב את החלופות הכלכליות של כל החלטה, לשם כך משתלם מאוד לפנות אל חברות הליסינג באופן פרטי (שלא דרך חברת ההייטק), ולבדוק אפשרות למימון רכב חדש.

בצורה זו, אין צורך לוותר על חלום הרכב החדש.

אין סיבה לוותר על היתרונות הגלומים ברכב הליסינג (טיפולים במוסך לדוגמא), אולם לא לשלם על הרכב דרך תלוש המשכורת, כי אם באמצעות תוכנית ליסינג פרטי, העשויה להימצא משתלמת יותר.

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש