שתף

יבוא אישי - רוצים לייבא רכב באופן פרטי? מעכשיו זה פשוט יותר

שר התחבורה ממשיך לקדם את הייבוא האישי וביטל החלטה ישנה שהגבילה ייבוא של מכוניות אמריקאיות. בחלק מהמקרים – זה יכול לחסוך לא מעט

16.06.2012

שוק הרכב עובר באחרונה שינוי משמעותי – בזכות הקלות ברגולציה למעוניינים בייבוא אישי.

לדוגמה, באחרונה התיר משרד התחבורה לייבא דגמי רכב המיוצרים על פי התקינה האמריקאית מכל מדינות העולם, ולא רק מארה"ב, קנדה ומקסיקו.

התקנות החדשות מאפשרות לכל אזרח או יבואן רכב להגיש בקשה ליבוא כלי רכב בתקינה אמריקאית, ללא כל מגבלה של ארץ היצור, באמצעות יבוא מסחרי או אישי.

הצעד נועד להגדיל את מגוון דגמי הרכב המגיעים לישראל, להגביר את התחרות בענף, ובחלק מהמקרים להוזיל את מחירי הרכב, כתוצאה מהפערים בין שער היורו לדולר.

ואכן, בחלק ניכר מהדגמים שנכללים תחת התקנה החדשה, המחירים בייבוא אישי עשויים להיות זולים יותר, בהיקף של עשרות אלפי שקלים – אך הדבר משתנה כל העת בשל יחסי המטבע, מבצעים וכו`. ההוזלה משמעותית במיוחד ברכבי יוקרה. לדוגמה – מרצדס E350 עולה בארה"ב 420 אלף שקל ובישראל 560 אלף.

ההחלטה החדשה משנה למעשה החלטה קודמת שהתקבלה בשנת 2008 על ידי שר התחבורה דאז שאול מופז, בעיקר בשל לחצים של תעשיית הרכב בארה"ב.

שר התחבורה הנוכחי, ישראל כץ (ליכוד) אמר לאחר שהודיע על ההחלטה כי "המצב עומד להשתנות וכבר בעתיד הקרוב נזכה לראות מגוון רחב של דגמים חדשים, שירעננו את היצע הדגמים עבור הצרכן הישראלי וירחיבו את התחרות בענף".

התקנה החדשה משפיעה על כל יבואני הרכב, הן הרשמיים והן הפרטיים, אבל ההערכה היא שהיא תסייע בעיקר לייבוא האישי.

זאת, כיוון שהיא תאפשר לייבא מכוניות יוקרה של מרצדס, ב.מ.וו, טויוטה ועוד, שמיוצרות באירופה וביפן, ונמכרות בארצות הברית במחירים נמוכים משמעותית לעומת מדינות הייצור שלהן.

היבואנים בישראל קונים את המכוניות שלהם באירופה ומתקשים לייבא מכוניות מהשלוחות האמריקניות של היצרנים, שמעדיפים למכור אותן בארה"ב. עם זאת, גם יבואנים רשמיים כמו הונדה וטויוטה עשויים בהחלט להביא לארץ מכוניות מסוג זה.

המטרה: הרחבת הייבוא האישי

לצד ההחלטה הזו – עשוי משרד התחבורה לאשר גם המלצות נוספות בתחום שגיבשה ועדת זליכה. כיום הייבוא האישי מיועד לאנשים פרטיים, אך למעשה פועלים בשוק בצורה לא מוסדרת מתווכים למיניהם שמעניקים שירותים למי שמבקש לייבא לעצמו מכונית.

הוועדה שמבקשת להסדיר את פעילותם הגדירה 4 קטגוריות ליבואנים: יועץ יבוא אישי (עד 20 מכוניות בשנה), יבואן קטן (עד 100 מכוניות), בינוני (עד 1,000 מכוניות) וגדול - מי שמייבא יותר מ-1,000 מכוניות בשנה. הקטגוריות הללו יאפשרו לגופים עסקיים שונים להיכנס לענף הרכב - ולמתווכי יבוא אישי גדולים להיהפך למעשה ליבואנים מקבילים. הוועדה גורסת כי הדבר יביא להגדלת מספר היבואנים ויצירת תחרות.

כמו כן, במטרה להרחיב את הייבוא האישי, ועדת זליכה המליצה לאפשר יבוא של מסחריות כמו פיאט פיורינו, סיטרואן ברלינגו ופולקסווגן טרנספורטר, בין היתר, בידי עסקים קטנים, במטרה להגדיל את התחרות ואולי גם להוזיל מעט את מחירי המסחריות.

בראש הטבלה - טויוטה. בינתיים, במהלך 2011 הגיעו לישראל 2,192 כלי רכב ביבוא אישי – עליה קלה של 2% לעומת 2010, אך מספר נמוך עדיין מ-2008 ו-2009 - שנים שבהן המספר עלה על 2,600 כלי רכב שנמכרו בייבוא אישי. שינוי נוסף בהשוואה לשנים אלו: 70% מכלי הרכב ביבוא אישי ב-2010 הגיעו עם מנועים הגדולים מ-3,000 סמ"ק וזאת לעומת 80% בשנת 2009.

כרבע מהמכוניות שנמכרו ב-2011 בייבוא אישי, 533 במספר, יוצרו על ידי טויוטה, שההצלחה שלה מיוחסת בעיקר לפופולאריות הרבה של דגם ה"סיינה מיניוואני" שמכר 209 דגמים – כמעט 10% מכלל המכוניות שיובאו. מיד אחריה נמצאת הקאמרי של טויוטה עם 203 דגמים שיובאו בשנת 2011.

מרצדס צמודה לטויוטה עם 521 כלי רכב שיובאו בייבוא אישי, וזו ירידה משמעותית בנתח השוק היחסי שלה לעומת שנים קודמות. ב.מ.וו נמצאת במקום השלישי הטבלה בפער גדול משתי המובילות - עם 296 כלי רכב שנמכרו, בעיקר בדגמי ג`יפים יוקרתיים.

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש