שתף

חדשות משוק הרכב : חברות הליסינג יוכלו למכור מכוניות כחדשות

החל מחודש יוני יורשו חברות הליסינג למכור מכוניות ללא רישום בעלות. האם הדבר יביא לירידת מחירים? הדעות חלוקות

11.04.2013

תקנה חדשה עשויה לייצר בקרוב שינוי משמעותי בשוק הרכב בישראל.

התקנה נחתמה על ידי שר התחבורה, ישראל כ"ץ (ליכוד), והיא קובעת כי חברות ליסינג וסוחרי רכב יוכלו למכור מכוניות חדשות ללא רישום בעלות ("יד") ברישיון הרכב.

ההחלטה התקבלה בעקבות המלצות ועדת זליכה שבחנה דרכים לשיפור התחרותיות בענף. היא תיכנס לתוקף ב-1 ביוני 2013.

כיום, רכב חדש הנמכר מחברות הליסינג ללקוחות פרטיים, נרשם כ"יד" שנייה, למרות שהוא רכב חדש לחלוטין.

התקנה אמורה לאפשר לחברות הליסינג להתחרות ביבואני הרכב, מאחר שהחברות יוכלו לרכוש מכוניות בהנחה, וזו תועבר ללקוחות פרטיים.

כבר כיום חברות הליסינג מוכרות מכוניות חדשות, אבל הן נמצאות תחת הגדרה של "יד ראשונה עם 0 ק"מ", מה שהופך את ערכן העתידי כמשומשות לנמוך יותר – ופוגע בביקוש אליהן.

מטרת ההחלטה היא לתת לחברות הליסינג מוטיבציה לנצל את ההנחות הנדיבות שהן מקבלות מהיבואנים (כ-20% בממוצע), כדי להתחרות ישירות בהם, ובכך ליצור אפיק שיווק חדש ומוזל לכלי רכב חדשים.

כל זאת, מבלי לפגוע בהכנסות המדינה ממיסוי על קניית כלי רכב חדשים.

התקנה החדשה קובעת כי מכוניות מסוג זה יירשמו תחילה על שמו של הסוחר המורשה, אך ללא הנפקה של רישיון רכב.

הן יוגדרו כמכוניות שרישיונן מופרד.

המשמעות היא שהבעלות של הסוחר על המכונית לא תיספר עוד במניין הידיים, כך שכאשר הוא יימכר לקונה הראשון הוא יירשם כיד ראשונה. יחד עם זאת, קובעת התקנה שבמידה ויחלפו יותר מ-12 חודשים מיום יצור הרכב ללא שבעל תו הסחר מכר את הרכב, הוא יירשם על שמו.

בחברות הליסינג בירכו על ההחלטה, אך נשמעו גם כמה קולות של ביקורת באשר לדרך יישומה.

אסי שמלצר, סגן יו"ר חברת "שלמה סיקסט" אמר: "ההצעה תיצור תחרות טובה אולם גם סוחרי רכב קטנים מחזיקים בתו סחר, וללא חסמים מספיקים, ייכנסו לשוק גורמים לא מקצועיים.ההליך לפתיחת התחרות עליו הוכרז צריך להתבצע באופן מבוקר למניעת כניסתם של סוחרים בעלי תו סוחר לא מתאימים לענף".

האם זה יעבוד?

למרות האופטימיות במשרד התחבורה, בענף הרכב יש המעריכים שהשפעת הצעד תהיה שולית – וזאת מכמה סיבות.

1. ראשית, התקנה החדשה מאפשרת ליבואני הרכב שליטה רבה יותר בנעשה ברכבים שהם מוכרים לחברות הליסינג, שכן הם יידעו לאיזו מטרה אלו נרכשו. המשמעות: הם יוכלו לבחור למשל אם לתת הנחה גדולה יותר אם המכונית תירשם על שמן של החברות ותיועד לצרכי החכרה או השכרה, או להקטין את ההנחה כאשר המכונית לא תעבור רישום ותיועד למכירה. שאלת ההנחות פתוחה כמובן למו"מ בין הצדדים ותלויה בשיקולים רבים כמו הצטברות של עודפי מלאי, ביקושים בשוק וכו'.

המידע יאפשר ליבואנים להקטין כרצונם את ההנחות שהם נותנים לחברות הליסינג, ובכך לחסום את היכולת של חברת הליסינג להעניק הנחה משמעותית ללקוחות הפרטיים. לרגולטור אין כיום אפשרות להתערב במנגנון ההנחות של היבואנים.

2. בנוסף: חשוב לזכור שירידה משמעותית במחירי המכוניות החדשות תיפגע בסופו של דבר גם בחברות הליסינג.

לכל חברות הליסינג יש ציים של אלפי כלי רכב משומשים וירידה משמעותית במחיר המחירון הרשמי תביא לירידת ערך של עשרות ומאות מיליוני שקלים בערך המאזני שלהן. מסיבה זו, קשה לראות איזה אינטרס יש להן להביא לירידה משמעותית במחירי המחירון של מכוניות חדשות. מלבד זאת חלק גדול מחברות הליסינג נמצאות בשליטה מלאה או חלקית של יבואני רכב.

מסיבות אלה מעריכים בשוק שלמעט חברות בודדות וקטנות שינסו להרחיב את פעילותן בתחום, כאשר שאר החברות ישתמשו בערוץ הזה באופן מינורי ובתיאום עם היבואנים, במקרה של צורך להיפטר ממלאים כאלה ואחרים.

מי שכבר נכנסה לתחום היא חברת הליסינג קל אוטו שהסבה שלושה אולמות תצוגה לרשת למכירת מכוניות חדשות בה יוצעו בעיקר מכוניות בליסינג מימוני, אך גם מכוניות חדשות לגמרי.

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש