שתף

חברות האשראי מסתערות על ההלוואות לרכישת רכב

נתונים חדשים מגלים – יותר ויותר אנשים בוחרים לקנות רכב חדש באמצעות מימון לרכב של חברת האשראי

07.12.2014

יותר ויותר אנשים בוחרים לרכוש רכב באמצעות הלוואות מחברות האשראי.

כך עולה מנתונים שנחשפו באחרונה באתר כלכליסט.

מהנתונים עולה כי ההלוואות שמעניקות חברות האשראי לצרכנים שמבקשים לקנות מכונית זינקו בכ-66% בהשוואה לתקופה המקבילה שנבדקה בשנה שעברה.

זהו זינוק גבוה פי שלושה ביחס לעליה בכלל האשראי שהעניקו החברות לצרכנים.

הסיבה לכך היא המיקוד השיווקי של שמות חברות האשראי, ובראשן חברת לאומי קארד, על תחום זה.

על פי הנתונים - הממוצע החודשי של ההלוואות לרכישת רכב שמעניקות חברות האשראי עולה בתקופה האחרונה על 100 מיליון שקלים בחודש. הזינוק העיקרי נרשם אצל חברת לאומי קארד שהרבתה באחרונה לשתף פעולה עם חברות רכב שונות, והאשראי שהיא העניקה על פי ההערכות, כמעט שילש את עצמו בתוך שנה והיא הפכה למובילת השוק. לאומי קארד משתפת פעולה עם כעשרה יבואני רכב ואף מציבה עובדים מטעמה באולמות התצוגה.

בישראכרט חל גידול קטן יותר של כ-20 אחוזים - ואילו בויזה כאל נמצאו נתונים דומים לתקופה המקבילה בשנה שעברה, והיא נמצאת כעת במקום השני בהיקף הפעילות שוק בתחום אחרי לאומי קארד.

על פי ההערכות, כיום ההלוואות לרכב מהוות כרבע מסך כל ההלוואות שמעניקות חברות האשראי לצרכנים. ההכנסות והרווחים מהתחום אינן גבוהות ועלו רק בשלושה אחוז מאחר שמרווח הרווח בהלוואות מסוג זה נחשב לנמוך יחסית. ההלוואות בענף הרכב נחשבות לרווחיות פחות מהלוואות כלליות – אך למסוכנות פחות.

במקרה של הלוואה לרכב, כאשר הלווה אינו מסוגל להחזיר את הסכום שלקח, יכולה החברה להחרים את הרכב ולמכור אותו. הדבר מאפשר לה להציע ריביות נמוכות יותר בהשוואה להלוואות רגילות של חברת האשראי שמיועדות לצריכה - ובכך להתחרות בהלוואות שמציעים הבנקים או גורמים אחרים בתחום המימון.

בשוק הרכב יש שני סוגים נפוצים של הלוואה:

1. הראשון: הלוואה רגילה שמשלימה את הסכום שחסר לרוכש כדי לקנות את הרכב, ובתמורה הוא משעבד זכויות ברכב הנרכש.

2. הסוג השני, שהופך לפופולרי יותר ויותר, הוא קנייה באמצעות ליסינג בשיתוף פעולה עם חברות האשראי. בשיטה זו משלם הקונה מקדמה על רוב הרכישה - והיתרה שנשארת אינה משולמת. בתום תקופת התשלומים, לפני מועד פירעון היתרה, הלקוח יכול לבחור אם להשאיר את הרכב אצלו תמורת פירעונה, או לקנות רכב חדש מסוכנות הליסינג.

מהנתונים עולה כי רוב הישראלים מעדיפים לגלגל מחדש את העסקה. הדבר מאפשר לחברת הליסינג להפחית את ההוצאות על גיוס לקוחות ולתת תנאים טובים ללקוח שמצדו יכול לחסוך גם לא מעט כאב ראש.

נתוני הרבעון השלישי

ומה קורה באופן כללי בענף האשראי?

ברבעון השלישי עמד השימוש בכרטיסי אשראי על 62.6 מיליארד שקלים, צמיחה של 4.5% לעומת הרבעון המקביל. שלוש החברות הרוויחו בתשעת החודשים הראשונים של השנה 512 מיליון שקלים, עלייה קלה של 2.6% לעומת התקופה המקבילה.

6.04 מיליארד שקלים הוא היקף האשראי החוץ בנקאי בענף, שממשיך לצמוח בקצב גבוה, וחצה ברבעון זה לראשונה את רף ה-6 מיליארד שקלים. תיק האשראי של החברות צמח ב-22% בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

8.6% היא הריבית הממוצעת בתיק האשראי, וזאת לעומת ריבית ממוצעת של 10.2% בספטמבר אשתקד. הירידה בריבית נובעת מהירידה בריבית במשק, וכן משינוי בתמהיל התיק, הכולל כאמור יותר הלוואות לתחום הרכב.

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש