שתף

השפעות רפורמת המיסוי הירוק בשוק הרכב

17.11.2009
הרפורמה להוזלת מיסוי הרכבים שאינם מזהמים שנקראה רפורמת המיסוי הירוק שנכנסה לתוקף בחודשים האחרונים, נולדה כדי לעודד שימור הסביבה ע"י שימוש ברכבים מזהמים פחות, וזאת ע"י הנחה במס על אותן מכוניות המזהמות פחות. בדיקה של תוצאות הרפורמה מראות כי ההטבה לא בהכרח גולגלה לצרכנים המיסוי ירוק – המחיר אדום מסתבר שהאוצר אכן מוזיל את המס על רכבים "ירוקים" כמובטח, אך ההוזלה הזו לא מתבטאת כלל במחיר הסופי של חלק ניכר מאותם דגמים "ירוקים". בדיקה של מחירי הרכבים ה"ירוקים" אצל היבואנים השונים מצביעה על מחירים זהים למחירים שהיו בעבר. כלומר, מה שקרה הוא שהאוצר הוזיל את המס על רכבים "ירוקים", אך היבואנים הם שנהנו מכך, כיוון שבפועל הם לא הוזילו את המחירים בהתאם להנחה מההורדה במס. כלומר ההפרש של הוזלת המס הגיע לכיסי היבואנים במקום לכיסו של ציבור הצרכנים. הרשימה השחורה של הרפורמה הירוקה לאחרונה גובשה במשרד האוצר רשימה שחורה של יבואני רכב, אשר נתגלו ככאלה שבחרו שלא להוזיל את מחירי הדגמים ה"ירוקים". פקידי האוצר הבינו שרק הם יכולים לפקח על המחירים שמציגים יבואני הלקוח בפני הלקוחות, כיוון שרק הם והיבואנים יודעים מה המחיר האמיתי של הרכב ליבואן, ואשר ממנו נגזר שיעור המס על הרכב. הבעיה הגדולה היא שבשום מקום לא התחייבו יבואני הרכב להוזיל את מחירי המכונית ה"ירוקות", אך האוצר יצא מנקודת הנחה שהם יעשו זאת, כדי לעודד רכישת רכבים אלה. המציאות שונה בהחלט, וחלק מהיבואנים בחר להרוויח את ההפרש של הנחות המס, ולא להעבירו אל ציבור הצרכנים. הדגמים ה"ירוקים" ומחיריהם כדי לסבר את אוזניכם להלן מחיריהן של מכוניות ירוקות ממספר דגמים, לעומת המחיר שהיה אמור לכלול את ההוזלה לצרכן: 1. טויוטה קורולה משפחתית, ממוקמת בקבוצת המזהמים השישית – אמורה לעלות לאחר הנחת המס 112,000 ₪ , אך בפועל נמכרת ע"י היבואן בסך של 114,000 ש,ח. 2. יונדאי 130 משפחתית, נפח מנוע 1.6 ליטר, ממוקמת גם כן בקבוצת המזהמים השישית – אמורה לעלות לצרכן 110,000 ₪, אך בפועל נמכרת ע"י היבואן בסך של 115,000 ₪. 3. סיטרואן C4 , נפח מנוע 1.6 ליטר, ממוקמת בקבוצת המזהמים העשירית – אמורה לעלות 112,000 ₪ , אך בפועל נמכרת ע"י היבואן במחיר של 117,000 ₪. 4. הונדה סיביק סדאן, נפח מנוע 1.8 ליטר, ממוקמת בקבוצת המזהמים החמישית – אמורה לעלות לצרכן 129,000 ₪ , אך בפועל נמכרת ע"י היבואן בסכום של 134,000 ₪. לסיכום, המהפכה הירוקה של הרכבים עשתה חסד עם שלושה גורמים: איכות הסביבה, היבואנים, וקופת האוצר. ומה עם הצרכנים אתם שואלים? ייהנו אולי מאוויר מזוהם פחות.....
שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש