שתף

הרפורמה בשוק הרכב יוצאת לדרך – האם המחירים יירדו?

השרים אישרו שורת תקנות חדשות שנועדו להגדיל את התחרות ולהוריד מחירים. המיסוי לעומת זאת יגדל כנראה בקרוב

13.05.2013

הממשלה ממשיכה בניסיון להיאבק ביוקר המחייה ואישרה החודש תוכנית שהציג שר התחבורה ישראל כץ במטרה להגביר את התחרותיות בענף הרכב.

שר התחבורה, ישראל כץ (ליכוד) הבטיח כי הצעדים יובילו להוזלת מחירי הרכבים החדשים, חלקי החילוף והטיפול במוסכים: "אני משוכנע כי יישום הרפורמה יוזיל את מחירי הרכב החדש לצרכן בכ-20% לפחות ואת חלקי החילוף בעשרות אחוזים". הוא הוסיף כי הרפורמה תגדיל את מגוון כלי הרכב שיוכל הציבור לרכוש.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו קבע כי "הסיבה העיקרית ליוקר המחיה הגבוה בישראל היא מונופולים וקרטלים שמונעים תחרות ומונעים את הורדת המחירים לרמה שהם יכולים להיות בה".

הרפורמה, מבטיחים בממשלה, פותחת לתחרות את ענפי הרכב השונים: יבוא רכב, מכירת רכב חדש ומשומש, ליסינג והשכרה, טיפול במוסכים, חלקי חילוף, ביטוח ושמאות – ואלו השינויים הבולטים:

1. בתחום יבוא כלי הרכב הוגדרו סוגים נוספים של יבואנים, בהם יבואן זעיר שיוכל מעתה לייבא עד 20 כלי רכב מחו"ל בשנה שגילם עד 12 חודשים. כמו-כן, הוגדלו סוגי הרכב המותרים ביבוא לכלל היבואנים.

2. בתחום השיווק יתאפשר מעתה לחברות הליסינג וההשכרה למכור כלי רכב חדשים ללא רישום בעלות ולגורמים נוספים שאינם יבואני רכב כמו מוסכים ומגרשי מכוניות למכור כלי רכב חדשים.

3. כמו כן, כוללת הרפורמה את הצעדים הבאים: הסרת חסמים בענף חלקי החילופים (ביטול תקנים, קיצור תהליכי האישור, הקמת מאגר מידע לחלקי החילוף) - והסדרת נושא הטיפול ברכב והמוסכים גם בתקופת האחריות, תוך הגדרת "מוסך מומחה" שיוכל לטפל בכל כלי הרכב ויהווה תחרות למוסכים הקשורים ליבואני הרכב. בנושא הסחר בכלי רכב משומשים כוללת הרפורמה חובת מתן מידע על היסטוריית כלי הרכב ואופי בעלויות קודמות, וכן ציון ברישיון הרכב על נזק מהותי שעבר כלי הרכב.

4. למרות ההבטחות, רבים בענף הרכב טוענים כי מדובר ברפורמה חלבית, שתשפיע מעט מאוד על המחירים בשוק בישראל. גם אם זה יקרה, אמרו, הדבר ייקח שנים רבות. בנוסף, אם יהיו כלל ירידות, מציינים בענף, ספק אם הן יורגשו בתקופה הקרובה לאור שינויי המס המתוכננים בקרוב שצפויים לייקר את מחיריהם של כלי רכב רבים.

בין השאר מתכננים באוצר להעלות את המיסוי על רכבי יוקרה – אך עדיין לא הוחלט אלו רכבים יוגדרו ככאלה, ומאיזה רמת מחיר יועלה המס. כמו כן, התקציב החדש צפוי לכלול גם עדכון של המיסוי הירוק, שמשמעותו עלייה בשיעור המס על מרבית המכוניות הקטנות והמשפחתיות. השינוי צפוי על פי ההערכות לייקר בכ-2,000 שקל מכוניות מיני עירוניות, ואילו המכוניות המשפחתיות צפויות להתייקר בכ-3,000 שקל.

יונדאי מובילה

בעקבות הכרזות משרד התחבורה דיווחו סוכנויות רכב רבות על עצירת הזמנות חדשות מצד לקוחות פרטיים ואף על ביטולים של הזמנות קיימות. ע"פ ההערכות, נתוני המכירות של אפריל ומאי יהיו נמוכים מהרגיל.

בינתיים, פורסמו באחרונה נתוני המכירות ברבעון הראשון של השנה: 

בסך הכל נמסרו 57,249 כלי רכב חדשים. מדובר בירידה של כ-3% לעומת 2012, אבל בהתחשב בחופשות החודש, מדובר במגמת התחזקות קלה. על פי ההערכות בשוק, הנתונים הגבוהים נרשמו בשל רכישות מוגברות שביצעו חברות הליסינג, שניצלו את ההנחות שקיבלו מייבואני הרכב עקב התחזקות השקל.

יונדאי מובילה את טבלת המכירות עם 9,424 מסירות. במקום השני בפער ניכר נמצאת קיה עם 5,373 מסירות (המותג שייך גם הוא ליונדאי – ששולטת בכרבע מהשוק). במקום השלישי ניצבת טויוטה עם 5,001 מסירות. במקום הרביעי פורד עם 4,405 מסירות ובמקום החמישי ניסן.

בגזרת מותגי היוקרה נרשם רבעון חזק, בין השאר בשל חדירתם של דגמי מיני ודגמים משפחתיים של מותגי היוקרה. אאודי, מובילת פלח שוק רכבי היוקרה, מסרה מתחילת השנה 883 מכוניות לעומת 710 מכוניות אשתקד. מרצדס, שניצבת במקום השני בטבלת מסירת מותגי היוקרה, מסרה מתחילת השנה 557 רכבים לעומת 281 רכבים בתקופה המקבילה אשתקד. ב.מ.וו שניצבת במקום השלישי בטבלת מסירת רכבי היוקרה מסרה 550 מכוניות מתחילת השנה לעומת 396 מכוניות אשתקד.

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש