שתף

הרפורמה במיסוי הרכב יוצאת לדרך – מאוגוסט המכוניות מתייקרות

אחרי ויכוחים שנמשכו חודשים ארוכים גובשה הרפורמה במיסוי הירוק, שתייקר את מחירי רוב המכוניות באלפי שקלים

23.07.2013

בעוד ימים אחדים יתייקרו חלק גדול ממחירי המכוניות בישראל לאחר שבתחילת אוגוסט ייכנס לתוקפו המתווה החדש של המיסוי הירוק בארץ, שקובע את גובה המס המוטל על קניית מכוניות, בהתאם למידת הזיהום הסביבתי שלהן.

במשרד האוצר לחצו לשנות את שיעורי המיסוי כבר תקופה ארוכה, אך במשרד התחבורה התנגדו לכך. לאחר מו"מ ממושך גיבשו הצדדים הסכם – והמתווה הסופי גובש.

יחד עם זאת, על מנת שלא לפגוע יתר על המידה ביבואני רכב, מכוניות שכבר הגיעו לארץ יימכרו בהתאם לשיעורי המס הישנים עד אוקטובר.

היבואנים יוכלו להציג קטלוגים ישנים במשך שלושת החודשים הקרובים, ובהם דרגות המס הישנות. המשמעות – ייתכן בהחלט שבחודשים הקרובים נראה מספר לא מבוטל של מבצעים, והיבואנים ינסו למכור במהירות את המלאים שברשותם.

איך מחושב המס?

כל מכונית שנמכרת בארץ ממוסה בשיעור של 83%.

המס מופחת ככל שהמכונית מזהמת פחות, עד לשיעור הפחתה מקסימלי של 15 אלף שקלים.

שיעור הזיהום נקבע בהתאם לחישוב מסובך שמורכב על בסיס מספר קריטריונים.

המתווה החדש מחמיר את הדרישות בנושא הזיהום, ולכן שיעור ההפחתה ייקטן והמיסוי על רוב המכוניות יעלה. יש לזכור שההעלאה מתווספת להעלאת המע"מ האחרונה, שייקרה גם היא את מחירי המכוניות, וביחד מדובר בהתייקרות משמעותית.

המיסוי הירוק יושם בישראל לראשונה בשנת 2009.

בשנה זו הועלה שיעור מס הקניה על מכוניות מ-75% ל-83%, כשבמקביל ניתנו הטבות למכוניות שמזהמות פחות. רשות המסים דיווחה כי הרפורמה תרמה כבר באופן משמעותי להפחתת הזיהום. בשנת 2009 הציון הירוק של המכוניות בישראל היה 195 נקודות ובסוף 2011 הוא עמד כבר על 170 נקודות.

לשינוי המתווה כעת שתי סיבות עיקריות:

1. הראשונה, הרפורמה הקודמת במיסוי הירוק הפחיתה את הכנסות המדינה ממיסים, ותרמה ליצירת הגירעון הממשלתי הענק. התיקון ברפורמה צפוי לסייע לאוצר בסגירת הגירעון.

2. הסיבה השנייה היא הרצון לעודד את היבואנים להביא לישראל מכוניות מזהמות פחות, ואת הקונים לרכוש אותן, ובכך לתרום לאיכות הסביבה.

על פי ההערכות באוצר, הרפורמה במיסוי תגדיל את הכנסות המדינה בסכום של כ-200 מיליון שקלים בשנה לפחות, וייתכן אף כפול מכך.

יש לציין כי עדכון נוסחת המיסוי הירוק תוכנן בתחילה להיכנס לתוקף כבר בינואר 2012 – אבל מחלוקת בין האוצר לבין השר גלעד ארדן, ששימש אז כשר להגנת הסביבה, מנעה את יישומה. באוצר טוענים כי הפסד ההכנסות בתקופה זו נאמד בכ-900 מיליון שקלים.

כמה זה יעלה לנו?

על פי ההערכות, מכוניות המיני הפופולריות יתייקרו כעת בכ-1500 שקלים. ההתייקרות במכוניות המשפחתיות תהיה כפולה ותעמוד על כ-3000 שקלים בממוצע. את המכה הכואבת ביותר יספגו מכוניות הדיזל שכל אחת מהן תתייקר בכ-8,000 שקלים בממוצע.

משרד האוצר מתכנן בקרוב שני שינויים נוספים במיסוי הרכב: העלאת מס על מכוניות שיוגדרו כמכוניות יוקרה, וכן מיסוי חדש לרכב דו גלגלי. בשלב זה, לא ברור עדיין אם ומתי ייכנסו המיסים הללו לתוקף. שינוי נוסף שייכנס לתוקף בקרוב: באוצר יעניקו הטבות מס למכוניות שיכללו מערכות בטיחות מתקדמות, בשיעור של עד 2250 שקלים. הטבות המס הללו יוענקו למכוניות שיצוידו במערכות בטיחות כמו כריות אוויר (שש ויותר), מערכת המתריעה על סטייה מנתיב, ובקרת שיוט "אקטיבית" השומרת על מרחק קבוע מהמכונית לפנים.

ההערכה בענף הרכב היא שרוב היבואניות ייקרו את מחירי המכוניות בהתאם להעלאת המס. עם זאת, יוניון מוטורס יבואנית טויוטה כבר הפתיעה כאשר הודיעה כי אין בכוונתה לייקר את הקורולה המשפחתית באוגוסט הקרוב. הקורולה עולה 130-128 אלף שקל והיבואנית הודיעה שזה יהיה מחירה גם בחודשים הקרובים.

יש לציין שבחודשים האחרונים נוצר מרחב תמרון לרוב היבואנים בזכות התנודות בשערי המטבע, כך שייתכן שיבואנים נוספים לא ימהרו להעלות את המחירים ויספגו את ההפרש.

עם זאת, מאחר שרוב המכוניות המשפחתיות נמכרות לחברות הליסינג, המוטיבציה להפחתת המחיר שלהן יורדת משמעותית. זאת, מאחר שכל הפחתה פוגעת בשוויין של המכוניות המשומשות שבידי חברות הליסינג. הוזלה של מחירי המכוניות שנמכרות להן תפגע בערכן של המכוניות ולכן גם בשוויין של חברות אלו.

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש