שתף

הצהרת הון: איך ניגשים אליה ואיך מגישים אותה?

בעת הצהרת הון צריך הנישום לפרט באופן ברור, מדויק ומפורט מהן הכנסותיו השנתיות, מהיכן הגיעו ומהן ההתחייבויות שהוא התחייב אליהן. על מה צריך להקפיד בעת רישום הצהרת הון, מהם שלבי הכנתה ועוד, בכתבה שלפניכם

19.07.2017

אחד מהכלים המרכזיים בהם משתמשת רשות המיסים בכלל, ופקידי מס ההכנסה בפרט, על מנת לבקר את הכנסותיו של בעל תיק עצמאי (נישום - בשפה המקצועית), ולפקח על תשלומי המס השנתיים שלו, היא הצהרת ההון שלו.

בעת הצהרת הון צריך הנישום לפרט באופן ברור, מדויק ומפורט מהן הכנסותיו השנתיות, מהיכן הגיעו ומהן ההתחייבויות שאותו נישום התחייב אליהן במהלך שנת המס שחלפה, או, במקרים רבים, במהלך שלוש עד חמש השנים שחלפו מאז הגשת הצהרת ההון האחרונה.

יש המבלבלים בין דו"ח שנתי להצהרת הון

דו"ח שנתי הוא דו"ח שמחויב כל בעל עסק באשר הוא להגיש בכל סוף שנה קלנדרית, ואילו הצהרת הון, מעבר לפעם הראשונה שהיא מחויבת המציאות, תידרש להינתן לרשויות המס בכל פרק זמן של שלוש עד חמש שנים, ולעיתים אפילו מעבר להן.

אפשר לומר, כי הצהרת הון היא מעין אישוש ואימות הנתונים המתקבלים מהדו"חות השנתיים, ובעזרתה ניתן למצוא אי התאמות ופערים בין מה שהוצהר בשנה מסוימת לבין מה שהתקבל בפועל, כך שאסור להקל ראש ואסור לזלזל במילוי הטפסים והפרמטרים המבוקשים, אפילו אם אתם זקוקים לשם כך לרואה חשבון או לאיש מקצוע מיומן שיסייעו לכם בכך.

שלבי הכנת הצהרת הון

על מנת לעמוד בסטנדרטים ובדרישות של פקידי השומה של מס ההכנסה, יש להגיש את טפסי הצהרת ההון כשהם מלאים, מפורטים ושום פרט לא חסר בהם, וכדי לעשות זאת, יש צורך במספר שלבי עבודה והכנה מוקדמת:

  • בדיקת מלאי - הכנת רשימה מסודרת המכילה את רכוש בעל העסק הרשום על שמו ועל ילדיו. באם לא מדובר על הצהרת הון ראשונה, כדאי לעיין בקודמת, ולבדוק אם אין פערים של קניית או מימוש רכוש שלא דווחו. פקידי מס ההכנסה מודעים לכל פרמטר כלכלי של אזרחי ותושבי ישראל והסתרת מידע מהם אינה מועילה, ובטח שאינה יעילה.
  • מעבר על ספרי ההכנסות - לאחר הכנת רשימת המצאי והמלאי שברשותכם, צריך לעבור על ספרי ההכנסות, ולוודא כי הם תואמים את השינויים שחלו מאז הגשת הצהרת ההון האחרונה.
  • איפוס הפרשים - זהו השלב הקשה ביותר, מפני שמדובר על מציאת הפרשים בין הסכומים שהוצהרו בעבר לבין ההכנסות בהווה. בשלב זה יידרש הנישום לאתר ולמצוא את המסמכים, החשבוניות והסיבות להיווצרות הפער, וכישלון בכך יכול להוביל לתשלום מס גבוה ואפילו לפתיחת תיק חקירה.

על מה צריך להקפיד בעת רישום הצהרת הון?

  1. כאשר רושמים רכוש פרטי כמו נכס או רכב, חשוב לרשום את מחירו בעת הרכישה, גם אם הערך שלו עלה או ירד. כאשר מדובר על נכס שניתן במתנה, הרי שהסכום שצריך להיות רשום הוא אפס. לכל הנתונים צריך להצמיד אישורים רשמיים, חשבוניות וקבלות.
  2. כאשר מתייחסים לנושא של קרנות השתלמות, ביטוחי מנהלים ותשלומי פנסיה, יש להקפיד ולרשום רק את הסכומים שהנישום הפקיד, ולא את מה שהמעביד הפקיד או את הסכום הכולל בקרן.
  3. כאשר מפרטים לגבי תכולת הדירה, יש לשים לב לכל מה שהוא בעל ערך כלכלי ויכול לשמש כהון נזיל בשעת הצורך (תכשיטים, זהב, יצירות אמנות וכיוצא באלו).
  4. שונא מתנות יחיה, ומתעדן יחיה טוב יותר! אין מתנות בחינם, ופקיד השומה, אם לא יראה תיעוד של אותן מתנות או מענקים כספיים, יוכל לחשב אותן כהכנסה נוספת ולא מוצהרת.
  5. באותו אופן, גם מתנות והוצאות שהוצאו לצורך אירועים משפחתיים, מתנות ומענקים חייבות להיות מתועדות ורשומות.
  6. כפי שציינו, הנגישות של אנשי ונשות מס ההכנסה לכל מקורות המידע הרשמיים מייתרת את היכולת של ממלא הצהרת ההון להעלים פיסות מידע ולהחסיר אינפורמציה, כגון: טיסות, רכישות, שיפוצים וכיוצא באלו.
  7. הצהרת הון צריכה לחשב כשימוש בכסף :את תשלומי הביטוח הלאומי ואת תשלומי מס הבריאות של השכיר, וכן 48% מתשלומי ביטוח לאומי של העצמאי.
  8. יש לקחת בחשבון את השימוש בכל אותן הוצאות שתואמו למס הכנסה בדו"ח השנתי.
  9. הגדלה מלאכותית או הקטנה מלאכותית של הצהרת ההון יכולה להוות כשל בדוחות השנתיים או בהצהרות ההון הבאות, וליצור מצג שווא של תוצאות בדיקת המס.
  10. הצהרת הון צריכה להכיל גם את התשלומים על ריבית המשכנתא, שמבחינת מס ההכנסה מהווים שימושים לכסף.

האם ניתן לעגל פינות בעת הגשת הצהרת הון?

לעגל פינות, להוריד פרטי מידע שנדמים כלא רלוונטיים או להסתיר כאלה היכולים להזיק - תמיד אפשר, השאלה היא עד כמה זה כדאי ועד כמה זה אפקטיבי.

רשויות המס במדינת ישראל, כמו ברוב מדינות העולם, מחוברות לכל צינורות המידע הרלוונטיים הקשורים לחיי האזרחים, בין אם מדובר על משרד הרישוי, הפנים, השיכון ועוד, כך שחוקרי מס הכנסה יכולים להגיע, בהקלדה פשוטה, לכל הנתונים, ולכל מה שהנישום ניסה להסתיר, ולהכניס אותו היישר אל חדרי החקירות המאיימים.

הקפידו על מילוי נכון ומלא של הטפסים ואל תהססו להיעזר בבעלי מקצוע בתחום רשויות המס, בדיוק כפי שנעזרים בכם בתחום המומחיות שלכם.

בהצלחה!

* במידה וברצונכם שנציג מטעמנו יחזור אליכם בכל הנוגע להחזר מס, אנא מלאו את הסעיפים הקצרים הבאים:

שדה חובה


שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש