שתף

היצע וביקוש בשוק המכוניות המשומשות

זוכרים את ימי בועת ההייטק? מומחים מזהירים כי אנו מצויים בעיצומה של בועה בשוק הרכבים למכירה, העומדת להגיע אל נקודת אל-חזור לנוכח המחירים הנמוכים של מכוניות אלה בתקופה זו

28.07.2011

גם החודש הזה נשבר שיא מכירות והעברות בעלות של מכוניות משומשות, שההיצע עבורן ממשיך לצמוח. אולי בזכות משום שכיום, קל יותר מאי פעם לרכוש רכב משומש.

האם ההיצע בשוק המכוניות המשומשות תואם את ההיצע?

עובדה ברורה היא כי ההיצע הרב של רכבים למכירה והמחירים הנמוכים, יוצרים לחץ רב גם על יבואני הרכבים החדשים.

אלה מוצאים עצמם גם הם נסחפים אל פסטיבלי מכירות רב-ערוציים.

זאת ועוד: גם מחירי המכוניות החדשות יורדים משמעותית לנוכח היצע המכוניות המשומשות הרב, עד כדי הנחות והטבות הפונים אל הקונים ומציעים להם – קבלו מה שתרצו, רק קחו רכב.

חשוב גם להבין את השוני הצרכני שאירע בשוק המכוניות הפרטיות.

פעם, מי שרצה להחליף את רכבו נדרש היה למכור את הרכב הנוכחי שלו ולרכוש רכב חדש, בסכום המכירה.

כיום, לנוכח תנאי האשראי המצוינים, הלוואות מימון לרכב, הלוואות הגישור והתשלומים הרבים, הרי שלא נדרש כמעט סכום בסיסי לרכישת הרכב, כי אם כרטיס אשראי ונכונות לתשלומים.

המשמעות: קל היום לרכוש רכב חדש בנוחות, הביקוש למכוניות משומשות הולך ויורד, אולם כל מי שרוכש רכב חדש בקלות, נדרש למכור את המכונית הקודמת שלו – וההיצע רק עולה.

רואים את התנפחות הבלון? גם אנחנו. אז מתי הכי כדאי לרכוש ולמכור מכוניות?

לוי יצחק, מותג מחירון הרכב של מכוניות משומשות בישראל, מכיר בבעיה שתוארה לעיל ובאמצעות המחירים שקובע, מנסה לעצוב בכל כוחו את ירידת המחירים הגדולה.

בריאיון שקיים לאחרונה לוי יצחק ב"תוכנית החיסכון" בערוץ 2, אמר לוי יצחק כי בחודשים האחרונים אכן הייתה ירידת מחירים גדולה, לנוכח הצפת השוק במכוניות בנות 3-4 שנים.

יחד עם זאת, הוא הוסיף, המוכרים כיום מבינים את הבעיה שנוצרה, ולפיכך מעדיפים לחכות מעט בטרם יעמידו את רכבם למכירה והצפי הוא כי בחודשים הקרובים יחזרו המחירים לעלות ולהתאזן.

המסקנה, אם כן, היא כי המחפשים לרכוש רכב משומש, מוטב שיעשו זאת בהקדם האפשרי.

המעוניינים למכור רכב יד שנייה ומעלה, טוב יעשו אם יוכלו להמתין מעט שההיצע ירד (ורצוי אף להמתין עד ספטמבר, כפי שיוסבר בהמשך), על מנת שיוכלו לדרוש מחירים גבוהים יותר בעבור רכבם .

מהן המכוניות המובילות כיום את טבלת הביקוש?

את טבלאות הביקוש של שוק המכוניות המשומשות ממשיכות להוביל המכוניות המשפחתיות, 1,600 סמ"ק, דוגמת מאזדה, יונדאי וטויוטה.

מעניין להזכיר בהקשר הזה את "תסמונת העדר", בה לוקה עם ישראל, הפועל לפי טרנדים ורוכש מכוניות איכותיות לפי השמועה.

כולנו זוכרים את תקופת ה"מיצובישי לאנסר" או "מאזדה 323" ומגמה זו ממשיכה גם כיום. מדוע?

הסיבות לכך אינן ברורות, אולם סביר להניח כי בחברה הישראלית עדיין פועל עקרון ה"אחריי", כמו גם ההסתמכות על חוות דעת של חברים ובני משפחה, כמועדפים על פני דעתם של מומחי הרכב במגזינים.

נימוק אפשרינוסף לתופעת העדר המדוברת היא כמובן המאמצים השיווקיים (ונושאי הפרי), שמקיימים יבואני הרכב עבור דגמים ספציפיים, כמו גם המחירים הנוחים של דגמים אלה המתאימים עצמם לשכבות הביניים.

מה צופה העתיד?

בניגוד לתחומים אחרים, הרי שבשוק המכוניות המשומשות קל יותר לחזות את העתיד, זאת בזכות העובדה כי שוק המכוניות המשומשות מבוסס הרי על שוק המכוניות החדשות שנרכשו לפני מספר שנים.

אם נחזור שלוש שנים אחורה, הרי שנגיע לשנת 2008 בה נעצרה כמעט לחלוטין מכירת מכוניות חדשות לנוכח המשבר הכלכלי.

המשמעות היא כי בתוך חודשים מועטים יירד משמעותית היצע המכוניות המשומשות בנות 3-4 שנים, ומחיריהן יעלו שוב.

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש