שתף

הוזלה משמעותית בביטוח החובה לאופנוענים

16.06.2012
אחרי מאבק ממושך נכנסה לתוקף ההוזלה, שמפחיתה את ההתייקרות הגדולה עליה הוחלט לפני כשלוש שנים. נציגי האופנוענים מבטיחים להיאבק על הוזלות נוספות רוכבי האופנועים מנהלים מאבק ממושך נגד משרד האוצר – מאז החליט המשרד לפני כשלוש שנים להעלות את תעריפי הביטוח לאופנועים. באוצר טענו אז כי התעריפים זולים מדי - וכי בעלי המכוניות מסבסדים בהיקף גדול מדי את עלות הביטוח של רוכבי הכלים הדו גלגליים. האופנוענים טענו לעומת זאת כי למדינה יש אינטרס לעודד רכיבה על רכב דו גלגלי כדי לצמצם את זיהום האוויר והפקקים בכביש. כתוצאה מהחלטת האוצר עלו תעריפי ביטוח החובה של אופנועים בעשרות עד מאות אחוזים, בכפוף לגיל הנהג ולוותק הנהיגה שלו. בעקבות ההתייקרות חלה בשנים האחרונות ירידה משמעותית במכירה של אופנועים וקטנועים חדשים. באוצר קיוו באותה עת שחברות הביטוח הפרטיות יחזרו לענף ביטוח החובה והדבר ייצור תחרות והוזלה במחירים. שלוש חברות ביטוח אכן הצטרפו לתחרת "אליהו", "איילון" ו"הראל", אבל לטענת האופנוענים ההצעות שלהן מוגבלות והן סלקטיביות מאוד בקבלת מבוטחים – כך שלא התרחשה הוזלה בפועל. מאז שביטוח החובה התייקר נאבקו בגזירה נציגי האופנוענים שאף יצאו לשורת הפגנות גדולות. בנוסף, התפקדו אלפי אופנוענים לליכוד כדי ללחוץ על חברי הכנסת של המפלגה. בעקבות הלחץ עלה הנושא לדיון מחודש באוצר ובאחרונה, בתחילת מאי, הוזלו תעריפי ביטוח החובה לחלק מהרוכבים, כחלק מחוק "תיקון פקודת ביטוח רכב מנועי". התיקון אמור להוזיל את תעריפי הביטוח בשיעור של עד 40%. יש לציין כי מנתוני אגף שוק ההון באוצר, רוכבי האופנועים כיסו ב-2010 בעצמם רק 44% מהנזקים שאותם תבעו – ואילו 56% כוסו על ידי שאר הנהגים. רוכבי האופנועים טוענים כי דרך חישוב הנתונים אינה נכונה ואינה לוקחת בחשבון את האחריות של נהגי מכוניות לנפגעים בקרב האופנועים. מי ייהנה מההוזלות? הנהנים העיקריים מההוזלה יהיו רוכבים בני 21 עד 40, על כלים בנפח של עד 250 סמ"ק - רוכבים מבוגרים יותר בעלי כלים בעלי נפח מנוע גדול, לא ייהנו מהוזלה משמעותית. כמו כן, ההנחות הגדולות יוענקו רק במקרה של ביטוח שכולל השתתפות עצמית משמעותית של הרוכב. רוכשי ביטוח מוזל יידרשו לוותר על אפשרות לתבוע מחברת הביטוח פיצוי על כאב וסבל בעקבות תאונה עד סכום של 25 אלף שקל ועל תשלום בגין שבעה ימי השתכרות ראשונים אחרי פציעה בתאונה. נציגי האופנוענים הבהירו כי ימשיכו במאבק במטרה להוזיל את התעריפים גם לשאר האופנוענים. בין השאר הם טענו כי בחלק מהקטגוריות הפופולריות ביותר, קטנועים ואופנועים בנפח 125 עד 250 סמ"ק, שיעורי ההוזלה נמוכים מדי. ההוזלה המשמעותית ביותר תורגש בקרב רוכבים על אופנועים בנפח של 250-51 סמ"ק - בה תוזל פרמיית הביטוח הממוצעת לנהג צעיר מ-5,230 שקל לשנה ל-4,313 שקל. גורמים נוספים שישפיעו על תשלום הפרמיה הבסיסית הם מין הנהג (עד גיל 21 ישנה עדיפות לנהגות), מעורבותו של הנהג בתאונות דרכים (ישנה תוספת תשלום של 15% לשתי תביעות, 25% ל-3 או יותר) וכן הרשעות של המבוטח בעבירות תנועה חמורות (25%-15%). נהג צעיר שירכוש פרמיה עם השתתפות עצמית יוכל להוזיל את פרמיית הביטוח שלו ב-1,294 שקל לשנה. בקטגוריית האופנועים שלעיל רוכבים בני 24-21 ישלמו כעת 3,637 שקל בממוצע במקום 4,696 שקל (או 2,546 שקל עם השתתפות עצמית במקום 3,757 שקל). רוכבי אופנועים בני 39-25 ישלמו 3,416 שקל בממוצע במקום 4,269 שקל. רוכבי אופנועים שנפחם 251 סמ"ק ומעלה ישלמו בין 6,040 שקל (התעריף לבני 20-18) ל-4,074 שקל (בני 74-50) לשנה (זאת לעומת 6,884 עד 4,495 שקל כיום). שינוי חשוב נוסף אשר ייכנס לתוקף ב-1 ביולי השנה הוא תעריף מיוחד לשני נהגים שרשומים בשמם על אותה פוליסת ביטוח לאופנועים. במקביל להוזלתם של המחירים, ביטל המפקח את התלות של תעריפי חברות הביטוח בגובה תעריפי הפול, בתקווה שצעד זה יסייע להרחבת היצע הביטוח לרוכבי אופנועים ויגביר את התחרות בשוק.
שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש