שתף

ההצלחה של כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים מדאיגה את הבנקים

10.04.2013

הבנקים מודאגים מההשלכות האפשריות של השימוש הגדל בכרטיסי אשראי שמונפקים בשיתוף גופים חיצוניים – ומנסים לצמצם את התופעה אחד התחומים הצומחים ביותר בשנים האחרונות במערכת הפיננסית, הוא כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים. שיתופי הפעולה של חברות האשראי עם חברות שונות במשק, שנמצאות בקשר שוטף עם לקוחות, הפכו את כרטיסי האשראי המשמשים ככרטיסי מועדון לנפוצים מאוד ורבים מאזרחי ישראל מסתובבים איתם בארנק. את כרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים מנפיקות חברות כרטיסי האשראי עצמן או הרשתות הקמעונאיות בשיתוף חברות האשראי, כדי לאפשר למחזיקים בהן לקבל הטבות במסגרת של מועדוני לקוחות. בדרך כלל הם ניתנים חינם בהתחלה, אולם בחלוף תקופת מה מצטרפת עלות חודשית קבועה, מה שהופך אותם למקור הכנסה. בין השאר ניתן למצוא בארץ כרטיסי אשראי של שופרסל, של סופר פארם, קלאב 365 ועוד רבים אחרים. כרטיס האשראי משמש את הרשתות הן כאפיק הכנסה נוסף והן ככלי ליצירת נאמנות בקרב הלקוחות. למרות שחברות האשראי קשורות בקשרי בעלות לבנקים, אלו אינם ששים לוותר על אחד ממקורות ההכנסה היציבים ביותר שלהם ובאחרונה, התרבו הדיווחים בתקשורת על הגברת המאמצים מצידם של הבנקים, למנוע מלקוחות מלהשתמש בכרטיסי אשראי שאינם בנקאים. כך למשל צוטט בכיר ברשת קמעונאית המשווקת כרטיסי אשראי ב"גלובס": "לקוחות כל הזמן פונים אלינו, וטוענים שהבנקים מקשים עליהם בקבלת הכרטיס, ומנסים לשכנע אותם שלא לעשות כרטיס אשראי חוץ-בנקאי, אלא לעשות כרטיס של הבנק". זה משתלם העלות התפעולית של כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים נמוכה, והרווחים גדולים. כך למשל דיווחה בשנת 2012 שופרסל פיננסים, שמפעילה את כרטיס האשראי החוץ-בנקאי של הרשת, על רווח נקי של 29 מיליון שקל. המספרים הופכים למשמעותיים עוד יותר כשלוקחים בחשבון את שיעורי הצמיחה בתחום - גידול של 45% ברווח בהשוואה ל-2011. למרות שלאומי קארד, השותפה של שופרסל פיננסים, נהנית גם היא מחלק מהרווח, הרי שמדובר בחלק קטן למדי ועיקר הרווח מגיע לרשת המזון ולא לחברת האשראי ולבנק שהוא בעליה. זאת כמובן בניגוד לרווחים מכרטיס אשראי בנקאי. נתוני הרווח של מועדון לייף סטייל שהוא המועדון השני בגודלו לצד זה של שופרסל מוערכים בסכומים דומים. שיעורי הצמיחה של התחום מרשימים למדי. בסוף שנת 2012 היו פעילים בישראל 1.72 מיליון כרטיסי אשראי חוץ-בנקאיים, ומדובר בקצב גידול של כ-36% בתוך 3 שנים. כרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים מהווים 28.7% מכלל הכרטיסים בשוק נכון לסוף 2012, לעומת 23.7% בסוף 2009. ההצלחה של כרטיסי האשראי החוץ בנקאים פוגעת בהכנסה של הבנקים בכמה דרכים, כמו למשל העמלות שחברות כרטיסי האשראי משלמות לו. בנוסף, המעבר לשימוש בכרטיס שאינו בנקאי מהווה מקור לחשש כי הלקוחות לא יסתפקו בכרטיס לתשלומים, אלא ינצלו אותו ללקיחת הלוואות, מה שיקטין את הפעילות שלהם בגזרה זו מול הבנקים. חברות כרטיסי האשראי משווקות באגרסיביות רבה את ההלוואות שהן מעניקות באמצעות הכרטיסים, למרות שהריבית בהן גבוהה למדי (כך למשל בריבית הממוצעת ל-2012 הייתה גבוהה מ-11%), הנוחות מנצחת במקרים רבים וההלוואות הללו תופסות נתח גדל והולך מהשוק. הבנקים אמנם מרוויחים מכך בעקיפין, אך מאחר שהם מציגים דוחות רווח והפסד עצמאיים, מנהלי הבנקים אינם ששים לוותר על הכנסות מהלוואות לטובת חברות האשראי. בשנת 2012 העניקו חברות כרטיסי האשראי הלוואות לציבור שמוערכות בכ-4.5 מיליארד שקל, עליה של 5% לעומת 2011. הסכומים הללו כבר אינם זניחים – ובבנקים החליטו שלא להתעלם עוד ממגמת הגידול בתחום, ולחדד ללקוחות את היתרונות שבהלוואות שלהם, שניתנות בדרך כלל בריבית נמוכה יותר. חשש ממעבר יש לזכור שהעובדה כי חברות האשראי נמצאות בבעלות הבנקים לא מונעת את החשש שלהם מהצמיחה בתחום, גם מאחר שההכנסות יכולות לעבור לבנק מתחרה. לקוח של בנק מסוים, יכול להשתמש בכרטיס אשראי חוץ בנקאי של חברת קמעונאות בשותפות עם בנק אחר - ובכך יאבד הבנק רווחים לטובת מתחרה. בנוסף, הלקוח עשוי להיחשף כך לבנק השני והדבר עלול להגדיל את פוטנציאל המעבר שלו לבנק מתחרה.

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש