שתף

האם תם עידן הזהב של "רכב החברה"?

בימים אלה מוערך חלקן של חברות הליסינג בכ-60%, פחות מבעבר, ועל פי הערכות רבות בשוק - מגמת הירידה תימשך גם בשנים הקרובות. איך זה קרה?

25.07.2017

מספר שינויים בענף הרכב גורמים לירידה במעמדו של "רכב החברה", שהיה בעבר סמל סטטוס נחשק.

שוק הרכב בישראל הוא שוק יוצא דופן. ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם באחוז המכירה של מכוניות חדשות לחברות ליסינג.

בשנת 1996 פחות משליש מכלי הרכב החדשים בישראל נמכרו לציי רכב, אבל פחות מעשור לאחר מכן, ב-2006 - השיעור הזה הגיע למספר עצום של כ-70%.

בימים אלה מוערך חלקן של חברות הליסינג בכ-60%, פחות מבעבר, ועל פי הערכות רבות בשוק - מגמת הירידה תימשך גם בשנים הקרובות.

איך זה קרה?

הסיבה ההיסטורית לעליית כוחן של חברות הליסינג פשוטה:

במשך השנים נוצרו הטבות מס משמעותיות לעובדים בחברות שקיבלו מכוניות מליסינג, ולכן אנשים רבים העדיפו לקבל מכונית ישירות מהחברה.

סיבה נוספת הייתה יתרון הגודל – חברות הליסינג רכשו את המכוניות מהיבואנים במחירים מוזלים מאוד בזכות הכמויות גדולות שהזמינו. לעומת זאת הלקוחות הפרטיים נאלצו לשלם מחיר מלא.

רוב פרצות המס נסגרו עם השנים (אך לא כולן). ביחס ליתרונות של חברות הליסינג, שמאפשרים להן קנייה מוזלת, ספק אם הם ימשיכו להתקיים בשנים הקרובות - מאחר שהאוצר ומשרד התחבורה, מנסים לפעול בנושא כדי לשנות את המצב ולהקל על הלקוחות הפרטיים.

הסיבה: באוצר מאוד לא מרוצים מהמצב שבו לקוח פרטי, שלא מקושר לחברה גדולה, נאלץ לסבסד בעקיפין את ההנחות שמקבלות החברות הגדולות. על פי ההערכות, ההבדל בין המחירים בפועל ללקוחות פרטיים לבין המחירים לציי הרכב, הוא סביב עשרה אחוזים, כאשר במקרים קיצוניים הוא יכול להגיע עד 25%.

עניין נוסף שמדאיג את הרגולטורים במצב הנוכחי הוא סוגיית הוצאות הדלק.

במצב הנוכחי, מי שמקבל רכב צמוד מהעבודה ומשתמש בו הרבה, מקבל למעשה הטבה משמעותית נסתרת. אם אתם קונים את הרכב בעצמכם, מן הסתם תחשבו על כל נסיעה ותתמחרו את העלות של הדלק לפני שתחליטו אם לבצע אותה או לא. לעומת זאת, אם אתם מקבלים רכב צמוד ודלק חינם, המצב שונה.

הסיבה: שווי השימוש החודשי לצרכי מס זהה בלי קשר לכמות הקילומטרים שאתם נוסעים בפועל.

לכן, זוהי הטבה משמעותית למי שנוסע יותר. ישנם אמנם מעסיקים שמגבילים את הנסועה של העובדים, אבל עדיין לא מדובר בתופעה רווחת.

ההטבה הזאת מעודדת על פי משרד התחבורה נסיעות יתר, מעלה את הצפיפות על הכבישים ואת זיהום האוויר.

בנוסף, במשרד התחבורה טוענים שהבעלות על רכב בליסינג מפחיתה מאיכות הנהיגה והשמירה על הרכב ופוגעת כך בנושא הבטיחות.

מה נשתנה?

לצד הרפורמות של האוצר והתחבורה, שנמצאות כאמור בתהליך יישום, אחד הגורמים שמחלישים את מעמדו של "רכב החברה", הוא הצורך של בתי אב רבים לחסוך בהוצאות החודשיות.

לא מעט משפחות הבינו כי עדיף להן כלכלית לוותר על רכב החברה ולקבל במקומו שכר.

מה האלטרנטיבה שלהן? לקנות רכב מיני מוזל וחסכוני (מהסוג שלא היה נפוץ בארץ בעבר ושלא נמצא על פי רוב בסל ההצעות של הליסינג) – או להסתמך על אוטובוסים/מוניות/רכבת/מכונית על פי שעה – ובכך לחסוך לפעמים סכומים גדולים כל חודש.

בנוסף, שינוי חשוב שהתרחש באחרונה – הוא פסיקה של בית המשפט ששינתה את חוקי המס שחלים על חברות הליסינג.

בית המשפט קבע כי כלי הרכב של חברות הליסינג הם בבחינת "מלאי עסקי ונכס הון לצרכי מס", בעת מכירתם - ויש לשלם עליהם מיסים רבים. השינוי המיסוי צפוי לעודד את חברות הליסינג שלא להגדיר את ציי הרכב כרכוש קבוע (מאחר שאז יצטרכו לשלם עליהם), ולמכור אותם בהקדם רב יותר – ובכך להגדיל את היצע המכוניות מיד שנייה.

עד כה חברות הליסינג היו פטורות מתשלום מס על הכסף שנצבר אצלן ממכירת כלי רכב - הסכומים נרשמו בדוחות כ"הפרשה" לתשלום כ"מיסים נדחים", אך בפועל שימשו את החברה לצרכיה ואפשרו לה לנהל בחופשיות תזרים מזומנים, תוך מינוף ההון העצמי שלה.

כעת הן נאלצו לשלם מיליוני ש"ח מדי חודש, ולא יוכלו להשתמש בהם לגיוס הון. 

 

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש