שתף

האם כדאי לקנות רכב לפני סוף השנה?

רגע לפני שהשנה האזרחית מסתיימת, מתלבטים רבים אם לרכוש מכונית חדשה לפני השנה החדשה – או שעדיף להם להמתין. הנה כמה עצות שיעזרו לכם לקבל החלטה

06.12.2012

סוף השנה האזרחית מציב תמיד בפני מי שמתכנן לרכוש מכונית חדשה דילמה – האם זהו זמן טוב לרכוש מכונית חדשה, או שאולי עדיף דווקא לחכות לתחילת השנה החדשה כדי לבצע את הרכישה.

לא מעט אנשים סבורים שעדיף לחכות ולרכוש רכב בשנה החדשה כדי ליהנות מרישום שנת העלייה של הכביש במועד מאוחר יותר – מה שיכול לעזור לה בעתיד בהערכות השווי לצרכי מכירה בשוק המכוניות המשומשות. עם זאת, רבים בשוק הרכב טוענים שכיום אין למועד הרישום השפעה ממשית על השווי בעת המכירה.

השנה, הדילמה חריפה במיוחד – שכן שוק הרכב נמצא בתקופה של חוסר ודאות קיצונית.

הסיבה: לא ברור אם בינואר 2013 ייכנס לתוקפו כמתוכנן העדכון במיסוי הירוק, שהיא השיטה שלפיה קובע משרד האוצר את גובה המיסוי על מכוניות חדשות במטרה לעודד קניית כלי רכב שמזהמים פחות את הסביבה.

בעדכון הקרוב צפויים מחיריהן של מכוניות משפחתיות רבות להתייקר באלפי שקלים, כשגם מכוניות קטנות שנהנו ממיסוי נמוך יחסית עתידות להתייקר.

מתווה המס הירוק הוא זה שקובע את שיעור המס המוטל על מכוניות חדשות שנמכרות בישראל.

על כל המכוניות החדשות שמגיעות לארץ מוטל מס קנייה אחיד בשיעור של 83%. מסכום המס שמתקבל מנוכים עד 15 אלף שקל בהתאם לכמות המזהמים שפולט מנוע המכונית. כמות המזהמים נקבעת לפי נוסחה שמשקללת מספר פרמטרים שונים.

העדכון החדש שאמור להיכנס לתוקף בינואר הקרוב מחמיר את הקריטריונים לפליטת המזהמים – מה שייקר מכוניות רבות. למרות שהעדכון נקבע מזמן, כרגע לא ברור אם הוא ייכנס לתוקף, וזאת מכמה סיבות:

1. ראשית, השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן (ליכוד) דורש להגדיל את הטבות שווי השימוש למחזיקי מכוניות חשמליות וכן לשנות את נוסחת חישוב המזהמים כדי להטיב עם מכוניות קטנות.

2. בנוסף, צריך לזכור שהבחירות מתקרבות. האוצר אמנם מבקש למלא את הקופה הריקה בעזרתן של התקנות החדשות, אבל יש רבים שמעריכים כי הבחירות עשויות לגרום לעיכוב כניסת התקנות לפועל, כדי שלא להרגיז את הבוחרים רגע לפני שהם משלשלים את הפתק לקלפי.

עומס במגרשים

על פי ההערכות בשוק הרכב, ההכנות לקראת כניסת התקנות החדשות הביאו לכך שהיבואנים מחזיקים כעת במלאים גדולים במיוחד.

בחודשים האחרונים היבואנים הצטיידו במלאים נרחבים של מכוניות בציפייה לרכישות מוגברות לקראת סוף השנה, מתוך הערכה שהלקוחות יקדימו את הרכישות לפני כניסת עדכון המיסוי.

ההערכות התבררו כשגויות והעיכובים המסתמנים גרמו לכך שחלקים גדולים מהמלאים לא נמכרו.

אחת הסיבות לכך היא שחלק גדול מכלי הרכב יועדו לציי רכב, אך השחקניות הגדולות בשוק הרכב מחכות להתבהרות התמונה לפני שיפעלו.

על פי ההערכות יבואני הרכב צפויים לשחרר בתקופה הקרובה אלפי כלי רכב מהמכס – והדבר צפוי לייצר לחצים בשוק ולהניע את הייבואניות להציע מבצעים חדשים ומשתלמים במיוחד.

יש לציין כי על פי לא מעט הערכות, המכוניות החדשות צפויות להתייקר בינואר בכל מקרה – גם אם רק בשיעור שיגלם באופן חלקי את הייקור הצפוי בהתאם למתווה המס הירוק. זאת, בשל שינויים בשערי המטבעות שטרם באו לידי ביטוי במחירי המכוניות. כמו כן מעריכים רבים בשוק כי יבואנים רבים עשויים לקבוע את המחיר החדש בהתאם למיסוי המעודכן, גם אם זה לא נכנס לתוקף רשמי.

בינתיים, בחודש אוקטובר נרשמו מכירות דלילות למדי. מסירות כלי הרכב החדשים הסתכמו ב-17,148 מכוניות, פחות מהציפיות המוקדמות.

מתחילת השנה, אגב כך, נמסרו 177,771 מכוניות, ירידה של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ירידות בולטות רשמו פולקסווגן (16%), סוזוקי (25%) ושברולט (40%).

מי שבולטת לטובה היא סיאט שמציגה עלייה של 45%.

בשוק מכוניות היוקרה העסקים כרגיל - אאודי המובילה עלתה ב-13% ומסרה 1,837 מכוניות מתחילת השנה. במקום השני אוחזות ב.מ.וו ומיני, עם 1,503 מסירות ועלייה של 42%. מרצדס הציגה 13% גידול ומסירות של 895 מכוניות עד עתה.

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח אירועים

בנקרייט עושה מאמצים לאסוף עבורך מידע מדויק ועדכני כדי לתת בידיך כלי עזר. עם זאת, אין בנקרייט יכולה להיות אחראית לנכונות המידע ולאפשרות השימוש בו. אין לראות באתר זה המלצה על דרך השקעה או פעולה. יש לבדוק את המידע המפורסם לפני כל החלטה.

תנאי שימוש